image description

Konsumentrådgivning i Botkyrka

Konsumentvägledningen informerar dig om dina rättigheter som konsument.

 

 

 

Konsumentnyheter i Metro 2016 v. 6

Onsdag 8 februari

Bank. I dagens metro jämförs en del bankkort, årskostnad såväl som andra förmåner jämförs i korthet. I artikeln nämns även skillnader och fördelar mellan konto- och kreditkort.

 

Klagomål och frågor om hantverkstjänster är mycket vanliga ärenden för konsumentrådgivare i Sverige. Ofta handlar det om att arbetet blir försenat, att man inte är överens om priset eller hur arbetet skulle ha utförts. Arbetet kan vara dåligt utfört eller så utförs inget arbete. Inför renoveringen kan du beställa "Tips till dig som ska anlita hantverkare" gratis på omboende.se. Kontrollera att hantverkaren har F-skattsedel och bevis på sina kunskaper, diplom, betyg, utbildning m.m. Glöm inte att skriv avtal och betala inte i förskott. Mer information finns på Boverkets och Konsumentverkets portal www.omboende.se. Lyssna med fördel på Kalibers granskning om husbesiktning från den 23:e maj i år, för att välja rätt besiktningsman. Länk till programmet: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/724487?programid=1316

Om du ska köpa en begagnad bil, dubbelkolla det säljaren säger om bilen innan köpet. Du hittar information i bilens varudeklaration, servicebok och det senaste besiktningsprotokoll. Be säljaren att anteckna sådant som ni kommer överens om innan köpet på köpeavtalet så att det blir en del av köpet. Bra uplysningar inför bilköp finns bland annat på www.bilsvar.se och www.hallakonsument.se och www.transportstyrelsen.se.

Spana in Resklar- information inför utlandsresan

Utrikesdepartementet (UD) har information om vad du bör tänka på inför och under din utlandsresa. Du kan ladda ner länken som app till din smartpone eller använda sökfunktionen i sociala medier. Sök på "resklar" när du är inloggad på Facebook eller Twitter. Länk til UD:s egen hemsida finner du här: http://www.regeringen.se/uds-reseinformation/

 

Ändrade regler om ångerrätt

Nu får konsumenter ångerrätt för avtal som på ingås på distans eller utanför en affärslokal – så kallad gatuförsäljning eller canvasförsäljning. De nya reglerna införs på grund av ett EU-direktiv om konsumenträttigheter inom EUEn ändring handlar om när ångerfristen startar, det vill säga den tid som du har på dig att meddela företaget att du ångrar köpet. De 14 dagarna börjar löpa från att du har fått varan, eller från när du tackat ja om det gäller en tjänst, till exempel mobil-abonnemang. Vad som räknas till affärslokal kan bli en tolkningsfråga i vissa fall.

Kortare uppsägningstid för mobiltelefoni, Internet och tv

Nya regler kommer att göra det lättare att byta abonnemang för mobiltelefoni, internet och tv. Nu blir det bara tillåtet med högst en månads uppsägningstid, det gäller alla nya avtal som ingås efter maj 2014 . Om en vara, till exempel en mobiltelefonen, är operatörslåst, har konsumenten rätt att få den upplåst vid bindningstidens slut. Utan extra kostnad. Ändringarna finns i lagen om elektronisk kommunikation. OBS! Reglerna gäller uppsägningstid men inte bindningstid. Bindningstiden kommer även i fortsättningen ofta att vara ett eller två år. Om du har frågor som gäller abonnemang för telefoni, tv eller internet kan du kostnadsfritt kontakta Telekområdgivarna. Läs mer på www.telekomradgivarna.se. Du är också välkommen med dina frågor till konsumentvägledningen, telefonnummer 08-530 62632, e-posta konsument@botkyrka.se eller besöka ditt medborgarkontor.

Hallå konsument - nu kan du även få svar av Konsumentverket 
Sedan 2015 kan du kontakta Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument. Där kan du få svar på övergripande frågor om köp, avtal, reklamationer och hållbara val.  Om det gäller mer komplicerade ärenden, besök, intyg som ska visas upp eller kontakt med näringsidkare så kommer Konsumentverket hänvisa dig till den kommunala konsumentrådgivningen. 

Senast uppdaterad 2017-02-17