Välkommen till Örtagården

Vårt mål är att alla barn känner trygghet, glädje och engagemang i alla relationer som skapas hos oss. Vi bidrar till ditt barns utveckling och lärande – välkommen till oss!

Fakta om förskolan

Område: Hallunda/Norsborg

Avdelningar: 6

Barn: 120 st

Vår inriktning

På förskolan Örtagården möts du av barn och vuxna som reflekterar kring en gemensam värdegrund och lär av varandra för att få ett bredare perspektiv på livet. Vårt viktigaste uppdrag är att arbeta med barnens språkutveckling och att barnen känner trygghet, glädje och engagemang i alla de pedagogiska relationer som skapas hos oss.

Vi har en fantastisk gård som lockar till rörelse och skapande. I leken med andra barn utvecklas både barnets förmåga till socialt samspel samt språkliga förmåga. Vi samarbetar med Fittja kulturhus där barnen får utveckla sitt skapande och vi besöker ofta Hallunda bibliotek där vi lånar böcker för att uppmuntra till läsande.

På Örtagården har vi en välkomnande atmosfär där barnet och dess föräldrar står i fokus. Vi tror att trygga barn och vårdnadshavare är en förutsättning för lärande och utveckling. Den dagliga kontakten mellan vårdnadshavare och pedagoger är viktigt för att bygga förtroende och tillit mellan hem och förskola.

Varje höst bjuder vi in alla vårdnadshavare att ta del av de processer och aktiviteter era barn är med om. På våren erbjuder vi individuella utvecklingssamtal där vi pratar om ert barns lärande på förskolan. Dessutom bjuder vi in till vernissage i slutet av vårterminen då vi och barnen visar vad vi har arbetat med under läsåret. Detta har varit mycket uppskattat av både barn och föräldrar. Förutom detta brukar vi på vintern fira lucia tillsammans med barnen och på sommaren firar vi midsommar samt ordnar en sommarfest där de blivande skolbarnen firas innan de slutar hos oss.

Vår förskola har en egen kock som lagar underbart god, näringsrik, hemlagad mat från grunden.

Förskolan Örtagården liggger på Örtagårdsvägen 2, 145 73 Norsborg
Förskolan Örtagården i Google maps

Vi ska skapa framtidstro! Vi vill aktivt medverka till att varje barn känner att de är en tillgång i gruppen och genom samspel med andra utveckla sin empatiska förmåga

Therese Ekman, rektor

Barnomsorg i Botkyrka

Vi fortsätter att satsa på våra förskolor i kommunen. Satsningen ger barnen en trygg, pedagogisk, kreativ miljö som bidrar till ett livslångt lärande. Detta bidrar till språkutveckling och förberedelse inför skolan. Barnen får också nya vänner och stark gemenskap när de leker tillsammans på förskolan.

Förskolan tillhör Norsborgs östra förskoleenhet
norsborgostraforskoleenhet@botkyrka.se

Therese Ekman
therese.ekman@botkyrka.se

Biträdande rektor
Izla Shamoon
izla.shamoon@botkyrka.se

Avdelningar
Avd. 1: 0725-30 09 20

Avd. 2: 0725-30 05 90

Avd. 3: 0725-30 08 50

Avd. 4: 0725-30 09 60

Avd. 5: 0725-30 09 90

Avd. 6: 0725-30 10 20

Vklass

Vklass är Botkyrkas lärportal för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan.