Välkommen till Banslättsskolan

Banslättsskolan arbetar för att skapa en ansvarsfull lärmiljö som genomsyras av kunskap, trygghet och goda relationer. På vår skola visar vi glädje och uppmuntrar eleverna att våga utmana sig själv och andra för att stimulera kunskapsutveckling.

Öppet hus

Besök oss på öppet hus! Ta chansen att träffa lärare, skolledning och bekanta dig med oss inför att du ska välja skola för ditt barn.

Fakta om skolan

Område: Tullinge

Årskurs: F-5

Elever: 470 st

Banslättsskolan i siffror 2022
År Lärare med pedagogisk högskoleexamen Lärare med specialpedagogisk högskoleexamen Jag trivs i skolan Jag känner mig trygg i skolan
2023 90 5 96 95
2022 94 Uppgift saknas 96 96

Tillgängligt på skolan

• Bibliotek
  • Kurator
  • Fritidshem F-3
  • Idrottshall

Vår inriktning

Vi tror ett bra samarbete mellan skola och fritidsverksamhet främjar en god skolgång för våra elever. På lågstadiet har klasslärarna och fritidslärarna nära samarbete för att trygga barnets hela skoldag. I årskurs 4 och 5 arbetar lärarna tätt i sina arbetslag. För att öka likvärdighet och säkerställa ämnesbehörighet arbetar lärarna i ämneslärarsystem men eleverna möter sin mentor varje dag.

Vi vill att våra elever ska uppleva skolan som en god och trygg miljö för utveckling och lärande. Vi arbetar därför aktivt med vår värdegrund och där utgör det våldspreventiva programmet ”Tåget” en viktig del. Vi har en strukturerad rastaktivitet med rastvärdar som har tydliga uppdrag för att säkerställa vuxennärvaron och få alla elever att känna sig inkluderade.

Hitta hit

Banslättsskolan ligger på Aftonvägen 6 i Tullinge.
Banslättsskolan i Google maps

Det är viktigt för mig att det går bra för dig.

Lars Svedberg, docent i pedagogik

Mer fakta om Banslättsskolan

Banslättsskolan ligger i ett lugnt område i Tullinge nära grönområden. Skolan har funnits sedan 1977 och är en skola för elever i årskurs F-5. En del av skolan är helt nybyggd med inflytt i januari 2023 där bland annat bild- och musiksal finns. Vi har ett eget tillagningskök, egen matsal och ett välbesökt bibliotek som arbetar för att främja läs- och skrivutveckling.

Skogen är en inbjudande del av skolgården tillsammans med fotbollsplan, sandlåda, gungor och klätterställningar vilket uppmuntrar till aktiva raster.

Vi har en hög andel legitimerade lärare och vi är en VFU-skola vilket innebär att lärarstudenter från Stockholms universitet får göra sin praktik hos oss.

Vi vill att ditt barn ska lyckas

I Botkyrkas kommunala skolor strävar vi efter att skapa de bästa förutsättningarna för att ditt barn ska utvecklas och lyckas i skolan. Välj våra skolor – för trygghet och lärande.

Tre saker vi satsar extra på:

• Språk – vi utvecklar alla elevers kunskaper i svenska, men även modersmålet för de som är flerspråkiga.
  • Digitalisering – alla elever i låg- och mellanstadiet har god tillgång till digitala verktyg.
  • Frukost – vi bjuder alla elever på frukost, mätta magar gör eleverna mer aktiva på lektionerna.

Anna-Lena Bergman
anna-lena.bergman@botkyrka.se

Expedition
frida.ullstrom@botkyrka.se

Biträdande rektor
Renas Khezri
renas.khezri@botkyrka.se

Biträdande rektor
Cecilia Sträng
cecilia.strang@botkyrka.se

Aftonvägen 6

146 31 Tullinge

Karta
Banslättsskolan i Google maps

Sociala medier

Vklass

Vklass är Botkyrkas lärportal för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan.

Tillgänglighet

Vill du veta mer om Banslättsskolans fysiska tillänglighet? Här finns information om belysning, av- och påstigning, anpassning av lokalerna med mera.

Tillgänglighetsdatabasen

Börja på Banslättsskolan

Vi ger alla barn möjlighet att lyckas i en trygg atmosfär.