Vklass

Vklass är Botkyrkas lärportal för förskolan, grundskolan, grundsärskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan. Som vårdnadshavare kan du följa ditt barns skolgång och kan till exempel se närvaro, schema, resultat, skolans matsedel och rapportera frånvaro.

Logga in i Vklass

Botkyrka kommun rekommenderar inoggning med BankID eller Freja eID.

Logga in i Vklass

Användarguide till inloggning

Saknar du e-legitimation?

Om du inte har tillgång till BankID eller Freja eID kan du logga in med separat användarnamn och lösenord. Ta kontakt med personal på ditt barns förskola/skola för inloggningsuppgifter. Om du har glömt ditt lösenord kan du begära ett nytt.

Begär ett nytt lösenord

Vklass som app

Det finns en kostnadsfri app för Vklass som du kan ladda ner på App Store eller Google Play.

Användarguide för inloggning i Vklass med app

Använd Vklass

Alla vårdnadshavare som har barn i Botkyrkas kommunala förskolor och skolor får automatiskt ett konto i Vklass.

Vid första inloggningen

Om det är första gången du loggar in i Vklass behöver du kontrollera att din e-postadress och ditt mobilnummer är rätt. Gå in under inställningar i Vklass.

Du som är vårdnadshavare behöver skriva in grundschema som anger vilka tider du lämnar och hämtar ditt barn i förskola och fritids.

Följ ditt barns skolgång

I Vklass kan du följa ditt barns skolgång och kan till exempel se närvaro, schema, resultat, skolans matsedel och ta del av nyheter och information från skolan. Under fliken kommunikation kan du kontakta personal på förskolan eller skolan.

Du kan använda Vklass till att anmäla ditt barns frånvaro. Vissa skolor erbjuder även en automatisk talsvarstjänst via telefon.

Vklass för elever

Elever i grundskola och gymnasieskola har tillgång till Vklass. Här får eleven sina läxor och information som är viktig för dem gällande schema, lektioner och skola.

Barn i förskolan har inget konto i Vklass.

Hjälp och support

Personal på förskolan och skolan hjälper dig i första hand. Här är några nyttiga länkar som kan vägleda dig.

Vklass hjälp- och supportsida

Användarguide för inloggning

Begär nytt lösenord

Film om Vklass för vårdnadshavare

På andra språk

Här finns information på engelska, arabiska, bosniska, dari och somaliska om hur du använder Vklass.

Information om Vklass på andra språk