Välkommen till Vitsippan

Vår förskola ligger i Brunnapaviljongen med närhet till stora grönområden som lockar till lek och rörelse.

Fakta om förskolan

Område: Hallunda/Norsborg

Avdelningar: 8

Vår inriktning

För oss i enheten Norsborgs Västra förskolor är det viktigt att alla barn och familjer känner sig trygga i våra förskolor. Genom att skapa pedagogiska relationer med varje barn och deras vårdnadshavare skapar vi förtroende och trygghet. All vår personal har pedagogisk utbildning och lång erfarenhet inom yrket och vi arbetar kontinuerligt med normer och värderingar både i personal- och barngruppen.

På våra förskolor finns en mångfald av olika språk vilket vi ser som en tillgång. Ett av våra prioriterade mål i undervisningen är därför att arbeta språkutvecklande där sagor och berättande står i fokus. Våra pedagoger har under ett års tid samarbetat med en professor i språk vid Södertörns högskola, vilket gynnar den språkutvecklande undervisningen med barnen. Varje förskola i vår enhet har ett rikt förskolebibliotek med bra barnlitteratur och rekvisita för läsning och berättande i olika former.

Leken har stor betydelse för barnen därför lägger vi stor vikt vid att iordningställa de pedagogiska lärmiljöerna både ute och inne så att det gynnar barns kreativitet, fantasi och lek.

På vår förskola fokuserar vi under skolloven ytterligare på språkutveckling, barns hälsa och välbefinnande. Under dessa veckor erbjuder vi ännu fler uteaktiviteter med rörelse, lek och dramatisering, fler sagostunder och läsning på olika sätt.

Vi ser samverkan med hem och förskola som en viktig del i vår undervisning. Under terminerna bjuder vi därför in vårdnadshavare till att delta i barnens aktiviteter och göranden i form av en workshop.

Hitta hit

Förskolan Vitsippan huserar i Ringblommans tidigare lokaler under 2023/2024. För mer information kontakta förskolan.
Brunnapaviljongen, Humlevägen 5, 145 67 Norsborg
Förskolan Vitsippan i Google maps

En vårdnadshavare sa att inskolningen av hennes barn gått så bra tack vare personalens goda bemötande och relation till barnen!

Sevim Ergogan, barnskötare

Barnomsorg i Botkyrka

Vi fortsätter att satsa på våra förskolor i kommunen. Satsningen ger barnen en trygg, pedagogisk, kreativ miljö som bidrar till ett livslångt lärande. Detta bidrar till språkutveckling och förberedelse inför skolan. Barnen får också nya vänner och stark gemenskap när de leker tillsammans på förskolan.

Förskolan tillhör Norsborgs västra förskoleenhet.
norsborgvastraforskoleenhet@botkyrka.se

Eva Sahlgren Uddheden
eva.sahlgren.uddheden@botkyrka.se

Biträdande rektor
Raida Ibrahim
raida.ibrahim@botkyrka.se

Avdelningar
Delfinen: 0734-42 94 81

Getingboet: 0701-84 43 05

Kotten: 0701-84 42 99

Kupan: 0701-84 43 00

Nyckelpigan: 0703–10 25 46

Sagan: 0701-84 43 04

Snäckan: 0701-84 43 03

Trollet: 0701-84 43 01

Vklass

Vklass är Botkyrkas lärportal för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan.