Välkommen till Fröhuset

Vi har en lång tradition av att vistas mycket utomhus. Då skogen är vår närmaste granne är det en naturlig plats för oss att arbeta med lek och rörelse för att bygga nyfikna, starka och trygga barn!

Fakta om förskolan

Område: Tullinge

Avdelningar: 6 st

Barn: 120 st

Vår inriktning

På Fröhuset har vi skogen som granne och den utnyttjar vi ofta. Här väcker vi barnens nyfikenhet för omvärlden, naturen och dess olika årstider och det är också här som vi genom rörelse och lek i naturen skapar starka och trygga barn. Utomhusvistelsen är viktig för oss. Vi har både planerad och ”fri” lek på vår stora gård med öppna ytor och skog som uppmuntrar till rörelse och utforskande i naturlig miljö. Varje vecka besöks även skogen och lekparker i området för lek. De yngsta barnen sover middag i vagn utomhus varje dag.

Fröhusets förskola har sex avdelningar för ca 120 barn; två 1-3 årsavdelningar och fyra 3-6 årsavdelningar. Avdelningarna har stora ytor och vi har även ett stort torg där alla barn kan mötas över åldrar och avdelningar. Torget har också mycket material så att många barn kan mötas för att leka, bygga, läsa, dansa mm tillsammans.

Vår förskola arbetar med att utveckla barnens språk varje dag bland annat genom Bornholmsmodellen för de äldre barnen och Babblarna för de yngre barnen. Barnen får varje dag höra sagor genom högläsning och berättande och även prata om innehållet i den litteratur vi läser. Vardagens alla möten i olika situationer bjuder på många tillfällen för språkande och dessa tar vi vara på.

Är du intresserad av vår fina förskola, besök oss gärna på Öppet hus.

Förskolan Fröhuset ligger på Nibblevägen 40, 146 30 Tullinge
Förskolan Fröhuset i Google maps

Vi ser och hör alla barn

Förskollärare

Barnomsorg i Botkyrka

Vi fortsätter att satsa på våra förskolor i kommunen. Satsningen ger barnen en trygg, pedagogisk, kreativ miljö som bidrar till ett livslångt lärande. Detta bidrar till språkutveckling och förberedelse inför skolan. Barnen får också nya vänner och stark gemenskap när de leker tillsammans på förskolan.

Förskolan tillhör Tullinge norra förskoleenhet.
tullingenorraforskoleenhet@botkyrka.se

T.f. Rektor
Carita Laajala
carita.laajala@botkyrka.se

Biträdande rektor
Madeleine Örn
madeleine.orn@botkyrka.se

Administratör
Kim Rodin
kim.rodin@botkyrka.se

Avdelningar
Björnen: 070 189 63 05

Ekorren: 070 181 63 94

Igelkotten: 070 189 63 03

Örnen: 070 2481379

Räven: 070 1870179

Vklass

Vklass är Botkyrkas lärportal för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan.