Välkommen till Römossen

Vi arbetar projektinriktat och utgår från barnens intressen, frågor och funderingar. Alla barn ska varje dag känna sig sedda, hörda samt bekräftade och veta att de är viktiga för gruppen!

Fakta om förskolan

Område: Tullinge

Avdelningar: 4 st

Barn: 80 st

Vår inriktning

Förskolan Römossen är en mindre förskola med plats för 80 barn. Det finns fyra avdelningar fördelade på barn i åldrarna 1-3 samt 3-5 år. Det finns flera gemensamma lekytor runt förskolan med kuperad terräng, skog, gungor samt många platser som passar för rörelselekar.

På Römossen sätter vi stort fokus på barns lek och utforskande, och vi vill att barnens lek och intressen ska styra utbildningens innehåll. För att säkerställa en hög kvalité arbetar våra pedagoger med pedagogisk dokumentation där vi följer upp, utvärderar och utvecklar utbildningen. Genom text, bild och film dokumenterar vi det som händer mellan barn, vuxna och miljön i utbildningen och kopplar detta till läroplanen. I analysen av dokumentationen får vi syn på hur vi kan utveckla utbildningen vidare. Vi lägger också stort fokus på samverkan med vårdnadshavare och tror att det är en nyckel för att höja kvalitén på utbildningen.

På vår förskola brukar vi bjuda in alla vårdnadshavare till en vinterfest och en sommarfest där barnen får möjlighet att visa sina föräldrar vad de gör på förskolan. Detta brukar vara mycket uppskattat av både barn och föräldrar.

Vi är en del av Tullinge centrala förskoleenhet som består av fem förskolor: Nyängsgården, Grindstugan, Solliden, Karlavagnen och Römossen. I Tullinge centrala förskolor utvecklas ditt barn i en trygg, lekfull och lärande miljö. Välutbildade förskollärare och barnskötare förbereder ditt barn för skolan genom omsorg och undervisning på ett lekfullt sätt.

Förskolan Römossen ligger på Aftonvägen 8, 146 31 Tullinge
Förskolan Römossen i Google maps

Barnomsorg i Botkyrka

Vi fortsätter att satsa på våra förskolor i kommunen. Satsningen ger barnen en trygg, pedagogisk, kreativ miljö som bidrar till ett livslångt lärande. Detta bidrar till språkutveckling och förberedelse inför skolan. Barnen får också nya vänner och stark gemenskap när de leker tillsammans på förskolan.

Förskolan tillhör Tullinge centrala förskoleenhet.
tullingecenralaforskoleenhet@botkyrka.se

Anette Johansson
anette.johansson@botkyrka.se

Biträdande rektor
Tina Nilsson
tina.nilsson@botkyrka.se

Avdelningar
Draken: 070-104 09 86

John Blund: 070-104 09 84

Jätten: 070-104 09 82

Trollet: 070-104 09 83

Vklass

Vklass är Botkyrkas lärportal för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan.