Välkommen till Sörgården

Med skogen som nära granne väcker vi på ett naturligt sätt barnens nyfikenhet för omvärlden, naturen och årstiderna och bygger starka och trygga barn.

Fakta om förskolan

Område: Tullinge

Avdelningar: 8 st

Barn: 160 st

Vår inriktning

Sörgårdens förskola har åtta avdelningar med plats för 160 barn; fyra 1-3 årsavdelningar och fyra 3-5 årsavdelningar. Vi är en modern, relativt nybyggd förskola, som ligger centralt placerad i norra Tullinge med Parkhemsskolan som närmaste granne. Vi arbetar språkutvecklande och våra pedagogiska miljöer utmanar och uppmuntrar barnens lek och språkliga utveckling. Inomhus har vi moderna lokaler med mycket glas och fina lärmiljöer. Centralt på förskolan finns vår härliga innergård med mycket material som uppmuntrar till motoriska lekar.

Närheten till skog och natur är något vi nyttjar ofta. När vi är i skogen brukar de yngre barnen ha roligt och leka på olika sätt. I skogen får dem möjlighet att utforska naturen, använda sin fantasi och lära sig om olika växter och djur. Genom att vara i skogen får de också möjlighet att träna sin motorik.

De äldre barnen brukar utforska hur naturen förändras under årstiderna. Genom att vara i skogen får de möjlighet att upptäcka och förstå hur årstiderna påverkar naturen omkring dem –hur träden byter färg på hösten och hur blommorna börjar blomma på våren.

Vår förskola har en egen kock som lagar maten på plats. De äldsta barnen äter i matsal där man får hämta mat vid buffén tillsammans med de vuxna.

Varje sommar brukar vi bjuda in till sommarfest vilket brukar vara mycket uppskattat av både barn och föräldrar. Det är ett fint avslut på året och ett tillfälle att önska blivande skolbarn lycka till i skolan.

Om du är intresserad av vår fina förskola får du gärna besöka oss på Öppet hus.

Förskolan Sörgården ligger på Önnemovägen 97, 146 53 Tullinge
Förskolan Sörgården i Google maps

Ni är stammen och vi är löven

Barn, 5 år

Barnomsorg i Botkyrka

Vi fortsätter att satsa på våra förskolor i kommunen. Satsningen ger barnen en trygg, pedagogisk, kreativ miljö som bidrar till ett livslångt lärande. Detta bidrar till språkutveckling och förberedelse inför skolan. Barnen får också nya vänner och stark gemenskap när de leker tillsammans på förskolan.

Förskolan tillhör Tullinge norra förskoleenhet.
tullingenorraforskoleenhet@botkyrka.se

Carita Laajala
carita.laajala@botkyrka.se

Biträdande rektor

Asil Munshed
asil.munshed@botkyrka.se

Administratör
Kim Rodin
kim.rodin@botkyrka.se

Avdelningar
Hoppetossa: 070-182 31 30

Katthult: 070-182 31 27

Lönneberga: 070-182 31 28

Mariannelund: 070-182 54 03

Pippis veranda: 070-182 31 32

Snickerboa: 070-182 31 31

Söderhavet: 070-182 31 29

Villa Villerkulla: 070-181 63 95

Vklass

Vklass är Botkyrkas lärportal för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan.