Välkommen till Kärrspiran

Välkommen till Kärrspirans förskola, den större förskolan med närhet till såväl kommunikationer som till Broängsskolan. Förskolan har en stor gård med varierad terräng som sträcker sig runt hela byggnaden, och som ger rika möjligheter till lek, rörelse och utforskande.

Fakta om förskolan

Område: Tumba

Avdelningar: 11 st

Barn: 200 st

Vår inriktning

Förskolan är uppdelad på två byggnader, omgärdade av en stor gård som inbjuder till olika aktiviteter. Här möts barnen av professionella och engagerade pedagoger som arbetar aktivt med att ge varje barn en trygg och givande dag med stimulerande lärmiljöer. Vi arbetar aktivt med barns hälsa och planerar för att varje dag erbjuda pulshöjande aktiviteter. Den närliggande skogen utnyttjas regelbundet som en plats där undervisning erbjuds.

På Kärrspiran har vi barns språkutveckling som prioriterat område. Vi arbetar för att alla barn ska tillgodogöra sig ett rikt språk genom lekfulla sammanhang och med hjälp av goda pedagogiska relationer där omsorg och trygghet ligger som en stabil grund.

Vi har ett nära samarbete med Broängsskolan samt andra närliggande grundskolor. Vårt mål är att förskolan och skolan ska samverka i undervisningen och bilda en ”röd tråd” så att övergången mellan förskola och skola ska ske på ett tryggt och omsorgsfullt sätt.

På Kärrspiran har vi ett eget kök med en kock som lagar mat från grunden med en stor andel ekologiska råvaror. Vi har många återkommande traditioner som är omtyckta av såväl barn som vuxna.

Förskolan Kärrspiran ligger på Kärrvägen 16, 147 32 Tumba
Förskolan Kärrspiran i Google maps

Delaktighet och lärande hos våra barn för en hållbar framtid

Tumba södra förskoleenhets vision

Barnomsorg i Botkyrka

Vi fortsätter att satsa på våra förskolor i kommunen. Satsningen ger barnen en trygg, pedagogisk, kreativ miljö som bidrar till ett livslångt lärande. Detta bidrar till språkutveckling och förberedelse inför skolan. Barnen får också nya vänner och stark gemenskap när de leker tillsammans på förskolan.

Förskolan tillhör Tumba södra förskoleenhet.
tumbasodraforskoleenhet@botkyrka.se

Ann-Charlotte Carlsson
anne-charlotte.carlsson@botkyrka.se

Biträdande rektor
Kristin Bjerstedt
kristin.bjerstedt@botkyrka.se

Avdelningar
Blåbär: 073-071 46 20

Krusbär: 073-071 43 80

Björnbär: 072-711 15 30

Hallon: 073-071 29 10

Hjortron: 073-071 32 50

Fikon: Ej öppen

Körsbär: 070-187 01 02

Lingon: 073-071 25 40

Nypon: 073-421 87 11

Rönnbär: 076-119 55 20

Smultron: 073-071 27 30

Vklass

Vklass är Botkyrkas lärportal för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan.