Välkommen till Skogsbacksskolans förskola

Vårt centrala läge mitt i Storvreten med närhet till Storvretsskolan, badhus och fina Storvretsparken underlättar vardagen för många av våra vårdnadshavare. Vi delar dessutom lokaler med Skogsbacksskolan vilket underlättar övergången till förskoleklass då våra barn redan från förskoleåldern blir bekanta med skolans lokaler och skolmiljön.

Fakta om förskolan

Område: Storvreten

Avdelningar: 6 st

Barn: ca 114 st

Vår inriktning

Vi ser varje enskilt barn som en resurs i gruppen och tror att våra olikheter är det som ger oss styrka att lära och växa. På Skogsbacksskolans förskola värderar vi relationer högt. Detta är en viktig del i vårt arbete både med barnen, i personalgruppen och tillsammans med vårdnadshavare. Vi bemöter varje enskilt barn och familj utifrån deras behov och genom goda relationer bygger vi trygghet, glädje och lärande.

Vår förskola ligger centralt i Storvreten och vi nyttjar vår närmiljö ofta för exempelvis utflykter till skogen, promenader eller lek i någon av alla fina lekparker. Hos oss får barnen stimulans och kunskap genom bland annat daglig högläsning, språklekar, skapande och samspelslekar.

För att öka högläsning och språkutveckling erbjuder vi utlåning av barnlitteratur. Detta är väldigt uppskattat av både vårdnadshavare och barn som i och med det har tillgång till litteratur i sin vardag varje dag.

På Skogsbacksskolans förskola har vi 6 avdelningar där vi arbetar åldersintegrerat med barn 1-2 år, 2-4 år och 4-6 år. Detta upplever vi ökar möjligheten att möta varje enskilt barn på just deras utvecklingsnivå.

Förskolan Skogsbacksskolans förskola ligger på Odlingsvägen 36B, 147 50 Tumba
Skogsbacksskolans förskola i Google maps

Hos oss får varje barn möjlighet att växa på sina egna villkor

Michaela Berlin, biträdande rektor

Barnomsorg i Botkyrka

Vi fortsätter att satsa på våra förskolor i kommunen. Satsningen ger barnen en trygg, pedagogisk, kreativ miljö som bidrar till ett livslångt lärande. Detta bidrar till språkutveckling och förberedelse inför skolan. Barnen får också nya vänner och stark gemenskap när de leker tillsammans på förskolan.

Förskolan tillhör Tumba östra förskoleenhet.
tumbaostraforskoleenhet@botkyrka.se

Lotta Gustavsson
lotta.gustavsson1@botkyrka.se

Biträdande rektor
Michaela Berlin
michaela.berlin@botkyrka.se

Avdelningar

Getingen: 070-189 63 37

Gräshoppan: 070-189 63 39

Nyckelpigan: 070-189 63 38

Snigeln: 070-189 63 40

Spindeln: 070-189 63 36

Trollsländan 070-204 79 81

Vklass

Vklass är Botkyrkas lärportal för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan.