Utomhusmiljö

• Eldning

Eldningsvecka, information om att elda i naturen

• Trädfällning

Du behöver du ansöka om tillstånd hos kommunen om du vill fälla eller beskära ett träd som står på kommunens mark

• Fyrverkerier

Vad som gäller för fyrverkerier i Botkyrka kommun står i de allmänna lokala ordningsföreskrifterna. Ordningslagen reglerar när du behöver tillstånd.

• Invasiva arter

Invasiva främmande arter är ett stort problem som påverkar biologisk mångfald och hälsa. Vad du gör som privatperson spelar stor roll.

• Skadedjur

Du kan anmäla skadedjur till kommunen.

• Afrikansk svinpest

För att skydda svenska vildsvin uppmanas allmänheten att inte slänga matrester och sopor i naturen eftersom svinen kan få i sig dem.

• Vattenskyddsområden

När du bor eller arbetar inom ett vattenskyddsområde är det viktigt att tänka på att det du gör kan påverka vattnet.

• Kommunägd mark

Det här gäller vid markupplåtelse och olovliga bosättningar.

• Anslagstavlor i Botkyrka

Här hittar du en karta över kommunens anslagstavlor.

Snöröjning och halkbekämpning

Vi plogar, saltar och sandar våra gator, gång och cykelvägar, bussterminaler och andra allmänna platser för att göra dem mer framkomliga.

Viltvård

Om du hittar ett djur som är skadat från en trafikolycka ska du ringa 112

Om du hittar ett annat vilt djur som är skadat eller som inte mår bra kan du ringa till medborgarcenter på 08 530 610 00.