Tumba

Här hittar du alla pågående planer och projekt i Tumba. Se under Gällande detaljplaner för att hitta fastställda planer och program.

Pågående planer och program

• Detaljplaneprogram för Kassmyraåsen

Kommunen ska upprätta ett detaljplaneprogram för Kassmyraåsen och hur området kan utvecklas.

• Tuna torg

Detaljplanen syftar till att pröva möjligheten att utveckla området vid Tuna torg med bostäder och service.

• Björnen 23 och Vargen 12

Förslaget till detaljplan ska möjliggöra en förskola i två våningar och en byggnad med förråd för uthyrning.

• Harbro backe

Detaljplanens syfte är att möjliggöra uppförande av cirka 550 bostäder i Storvreten nära Tumba centrums service och kommunikationer.

• Södra Hamradalen - planprogram

Nu prövas möjligheten att bygga verksamheter, bostäder och service ett stenkast från Tumba station

• Älgen-Sågaren

I och med detaljplanen för Älgen-Sågaren prövas möjligheten till ett tillskott av bostadsbebyggelse som komplement till befintliga bostadshus på fastigheterna Älgen 32 m. fl. på Grödingevägen mellan Kungsvägen och Gröndalsvägen.

• Tumba 8:455

Nu prövas möjligheten att bygga 13 radhus på fastigheten Tumba 8:455.

• Tuna gård

Nu prövas möjligheten till en utökad utbildnings- och övningsverksamhet för brandförsvaret intill Botkyrka brandstation vid Tunarondellen.

Byggprojekt

• Tumba centrum

Området kring Tumba centrum rustas upp med en ny bussterminal, förbättrade trafiklösningar och nya bostäder.

• Storvretsbadet

Botkyrka kommun bygger om och bygger nytt på Björkhaga skola i Tumba.

• Broängsskolan

Botkyrka kommun byter tak och renoverar Broängsskolan invändigt.

• Utterkalven dagvattendamm

Botkyrka kommun utreder om Segersjö vattenverk kan återtas i drift för reservvattenförsörjning.

• Kassmyraåsen del 1

Från industri till bostadsområde - nu prövas möjligheten att bygga bostäder i det nedlagda grustaget i Kassmyra.

• LSS-boende i Uttran

Här hittar du information om planerna på att bygga ett nytt LSS-boende i Uttran.

• Segersjö vattenverk

• Sandstugans lekplats

En ny lekplats kommer att anläggas i Sandstugan. Lekplatsen kommer att ligga mellan husen på Tant gröns väg 76 och 78.

• Björkhaga skola

Botkyrka kommun bygger om och bygger nytt på Björkhaga skola i Tumba.

• Förskolan Ametisten

Ametistens förskola byggs om till en förskola för 160 barn.

• Hågelbyparken

Nu pågår den andra etappen av ett större renoveringsarbete i Hågelbyparken.

• Tumba skog

I detaljplanen föreslås cirka 550 naturnära bostäder med gångavstånd till Tumba station.

Andra planer och program

• Strukturplan Storvreten

Storvreten i Tumba är i behov av förnyelse. Kommunen har tagit fram en plan för hur det ska gå till.

• Strukturplan Tumba

Kommunen har tagit fram en strukturplan för Tumba som visar hur kommundelen är tänkt att utvecklas på lång sikt och ger stöd för efterföljande planering.