Kommunledningsförvaltningen

Kommunledningsförvaltningens uppdrag är att hjälpa kommunstyrelsen i sitt arbete.

Det kan vara allt från att verka för en hållbar kommun, genomföra exploateringar och demokratiutveckling till näringslivsfrågor eller planera informationsarbete. Det kan också handla om ekonomistyrning och att arbeta för en trygg och säker kommun.

Kommunledningsförvaltningens huvuduppgifter är:

  • att vara kanslifunktion och registratur för kommunfullmäktige och kommunstyrelsen,
  • att bistå kommunstyrelsen med att leda, samordna och följa upp nämndernas, förvaltningarnas och bolagens verksamheter,
  • att vara kommunstyrelsens tjänstemannastab. Uppdraget är att vara professionellt ledningsstöd till kommunstyrelsen, att vara kommunstyrelsens verkställande funktion och att genomföra kommunstyrelsens specifika verksamheter,
  • att företräda kommunövergripande och gemensamma frågor, att kommunicera och samarbeta, att stå för spelregler och policydokument och att driva utvecklingen så att den svarar mot dagens och framtidens krav och
  • att i samverkan med medborgare, företag och externa parter skapa förutsättningar för en positiv utveckling i Botkyrka

Organisation

Förvaltningen leds av kommundirektör Mattias Jansson,
e-post: mattias.jansson@botkyrka.se

Kommunledningsförvaltningen består av sex avdelningar:

  • Samhällsutvecklingsavdelning, leds av samhällsutvecklingschef Sara Wrethed.
  • Samordnings- och stödavdelning, leds av biträdande förvaltningschef Andreas Liljenrud.
  • Planerings- och uppföljningsavdelning, leds av ekonomichef Johan Westin.
  • Demokrati- och kansliavdelning, leds av demokrati- och kanslichef Jacob Etaat.
  • HR-avdelning, leds av HR-chef Ingrid Wibom.
  • Kommunikationsavdelning, leds av kommunikationschef Marica Nordwall.
Kontakt
Skriv ut
Senast uppdaterad: 26 juni 2017
Kommun & politik