Antirykteskampanjen

Främlingsfientlighet, rasism och diskriminering ökar på grund av rykten och föreställningar om ”dom andra”.

​I Botkyrkas antirykteskampanj, ”Botkyrka fördomsfritt”, försöker kommunen, forskare och
representanter från civilsamhället tillsammans nyansera och slå hål på några av de mest
spridda ryktena i Botkyrka och motverka deras effekter.

Projektet utgår från Barcelonas framgångsrika arbete med en antiryktesstrategi som har
utsetts till ”best practice” av Europarådet.

Vad är ett rykte?

René Leon Rosales är fil. dr. i etnologi på Mångkulturellt centrum och har skrivit en rapport
om rykten i Botkyrka.

- Rykten sprids ofta mun till mun, med syfte att övertyga, berättar han. Det finns ingen tydlig
källa, utan de presenteras ofta som en alternativ förklaring till vad de officiella källorna
säger, som något som göms undan.

- Genom rykten cirkulerar ofta negativa stereotyper. De kan rättfärdiga diskriminering och få
människor att känna sig utpekade på grund av sin bakgrund eller var de bor. Det hindrar
människor att känna sig inkluderade i samhället.

Du kan läsa rapporten i sin helhet genom att klicka på länken under rubriken "Läs mer" till
höger på sidan.

Satsning på antiryktesagenter

Botkyrkas antirykteskampanj har många olika delar. Viktigast av allt är att de som bor i
Botkyrka är involverade, det visar erfarenheter från andra städer i Europa. Hos
Botkyrkaborna finns kunskapen och engagemanget, liksom nätverken. Inom ramen för
kampanjen utbildas antiryktesagenter- en utbildning där du får verktyg för hur man bemöter
rykten och stereotypa uttalanden i vardagen och i sociala medier.

Som antiryktesagent ingår du sedan i ett nätverk tillsammans med andra antiryktesagenter
och skapar forum och arbetssätt för att motverka fördomar och rykten.

Om kampanjen

Antirykteskampanjen ”Botkyrka fördomsfritt” startade i mars 2013. Målgruppen har hittills
varit ungdomar mellan 18 och 25 år, men tanken är att fler ska bli delaktiga, inte minst
kommunens verksamheter. Antirykteskampanjen är en del av ett större projekt arrangerat
av Europarådet, ”Communication for Integration”, där Botkyrka är en av 11 pilotstäder i
Europa. Projektet finansieras helt av Europarådet.

Vill du veta mer? Kontakta projektledare Selin Kayhan, selin.kayhan@botkyrka.se.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 20 juni 2017
Kommun & politik