Störningsinformation:
Problem med felanmälan via app
Dölj meddelande
Stäng meddelande

Medborgarkontor

Medborgarkontoren har sedan den 19 mars gått över till att i första hand ge service på telefon och e-post. Detta gör vi för att för att skydda våra medborgare och minska risken för smittspridning. Kontakta oss om det finns behov av ett personligt möte. Detta gäller tillsvidare.

Vi hjälper dig på telefon och e-post

Ring oss på telefon 08-530 610 00
eller fråga oss på medborgarcenter@botkyrka.se

Vi svarar på dina frågor
måndagar 8–18.30
tisdagar– torsdagar 8–16.30
fredagar 8–14.30

Svar på de vanligaste frågorna hittar du också här på webbplatsen.

Hitta till oss

För att komma till webbkartan kan du klicka på länken nedan:
Alby medborgarkontorlänk till annan webbplats, Alby centrum, Albyvägen 2-4

Fittja medborgarkontorlänk till annan webbplats, Fittja centrum, Fittja torg 21

Hallunda medborgarkontorlänk till annan webbplats, Hallunda centrum, Hallundaplan 5

Tullinge medborgarkontorlänk till annan webbplats, Tullinge centrum, Nyängsvägen 3

Tumba medborgarkontorlänk till annan webbplats, Tumba centrum, Tumba Torg 101

Service på medborgarkontoren

På medborgarkontoren kan du få vägledning och stöd genom personliga möten. Medborgarcenters samhällsvägledare, svarar på frågor och ger vägledning i frågor kring kommunens verksamheter och myndighetssverige, samt utför viss handläggning av kommunala ärenden.

Du kan exempelvis få hjälp med att förstå brev och beslut, fylla i blanketter, samt hjälp med att formulera en överklagan om du anser att ett beslut ät felaktigt. Vi kan visa dig hur du gör en felanmälan i kommunen, hur du lämnar in en synpunkt och var du hittar information om kultur- och fritidsaktiviteter.  Du kan få hjälp med enklare konsumentvägledning. På kontoren finns också information kring den service och det stöd som finns för olika åldrar eller om du har en funktionsnedsättning.

Du kan få hjälp att ansöka om:

  • förskola, skola och fritidshem
  • färdtjänst
  • parkeringstillstånd för personer med funktionsnedsättning
  • riksfärdtjänst
  • kommunal hyresgaranti

Medborgarkontoren har en öppen verksamhet med kösystem. Tidsbokning gäller för utredning av färdtjänst. All vägledning och alla samtal äger rum i öppen kontorsmiljö förutom utredningar av färdtjänst.

På varje kontor finns också gratis wifi och datorer du kan låna.

Oavsett vad du undrar över, stort eller litet, ta med din fråga till medborgarkontoret! Om vi inte kan besvara en fråga, kontaktar vi den verksamhet det gäller, eller hänvisar dig vidare till rätt instans.

 I anslutning till medborgarkontoren  finns även andra verksamheter:

  • Konsumentrådgivare
  • Juridisk rådgivning
  • Områdesstrateger

Du hittar information om verksamheterna på egna undersidor under vägledning och service.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 20 mars 2020
Kommun & politik