Betala räkningar till kommunen

Du kan välja att betala de flesta av dina räkningar från kommunen via autogiro
eller via e-faktura.

Autogiro

Om du väljer autogiro får du som vanligt hem räkningen från kommunen i brevlådan, men
fakturabeloppet dras automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. Du ansluter dig genom att fylla i och skicka in blanketten, som du hittar via länken till höger.

De räkningar du för närvarande kan betala via autogiro är:

  • Barnomsorg
  • Äldreomsorg
  • Handikappomsorg
  • Tomträttsavgifter och hyror
  • Vatten och avlopp (VA)

Din räkning kommer som vanligt

Din räkning kommer att skickas hem i brevlådan som vanligt. När räkningens  inbetalningskort är markerat med ”makulerad” vet du att autogirot trätt i kraft. Stämmer uppgifterna på räkningen behöver du inte göra mer än att se till att det på förfallodagen senast kl. 06 finns pengar på ditt konto.

Fel på faktura

Är något fel på din räkning kan du stoppa en betalning genom att omgående anmäla det till
Botkyrka kommun. Uppgifter om namn och telefonnummer till den du ska kontakta finns på
din räkning.

Avsluta autogiro

För att avsluta ditt autogiro vänder du dig till din bank.

E-faktura

Med e-faktura får du din räkning digitalt från kommunen. Det innebär att du får räkningen till
din internetbank. För dig som redan betalar räkningar via internet är det bara att göra din
anmälan om e-faktura i internetbanken. Har du inget internetbankskonto kan du ansöka om
att få det hos din bank.

Läs mer om e-faktura via länken till höger.

Ytterligare information

För mer information kan du besöka något av kommunens medborgarkontor, ringa vårt
kontaktcenter på 08-530 610 00 eller e-posta egiro@botkyrka.se.

Har du frågor som rör internetbank och e-faktura kan du be ditt bankkontor hjälpa till.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 5 juni 2017
Kommun & politik