Vattnet avstängt i Tumba, Vårsta och Grödinge mellan 9 och 15 onsdag den 26 april 2017

Stockholm Vatten måste akut reparera vattenledningen till Tumba. För boende och verksamma i Tumba, Vårsta och Grödinge kan problem med lågt vattentryck uppstå, eventuellt kan man bli utan vatten.

Stäng meddelande

Konsumentrådgivning i Botkyrka

Konsumentvägledningen informerar dig om dina rättigheter som konsument.
Under 2016 har konsumentvägledaren drop-in på medborgarkontoren.

Aktuella drop-in tider på medborgarkontoren: Fittja tisdag 7/2 13-16,
Hallunda onsdag 8/2 14-16 och Alby torsdag 9/2 13-16. Varmt
välkomna!

Bild

Konsumentnyheter i Metro 2016 v. 4

Torsdag 2 februari.

Mobilabonnemang. Från och med den 15 juni i år avskaffas roamingavgifterna inom EU.
Roaming är en kostnad som uppkommer när du använder din mobiltelefon utomlands,
t.ex. för telefonsamtal, sms och internetanvändning. Du kan se över ditt
abonnemangsavtal om du betalar extra för att ringa/surfa billigare utomlands. De nya
reglerna kommer endast gälla inom EU.

Bil. I dagens metro får du tips om hur du kan meka med din bil, mindre åtgärder som att
byta lampor, fylla på olja är exempel är relativt riskfritt att göra själv. Om oljelampan lyser
ska du agera, kontrollera med stickan och/eller besök verkstad.

Klagomål och frågor om hantverkstjänster är mycket vanliga ärenden
för konsumentrådgivare i Sverige. Ofta handlar det om att arbetet blir försenat, att man inte
är överens om priset eller hur arbetet skulle ha utförts. Arbetet kan vara dåligt utfört eller
så utförs inget arbete. Inför renoveringen kan du beställa "Tips till dig som ska anlita
hantverkare" gratis på omboende.se. Kontrollera att hantverkaren har F-skattsedel och
bevis på sina kunskaper, diplom, betyg, utbildning m.m. Glöm inte att skriv avtal och
betala inte i förskott. Mer information finns på Boverkets och Konsumentverkets
portal www.omboende.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Lyssna med fördel på Kalibers granskning om husbesiktning
från den 23:e maj i år, för att välja rätt besiktningsman. Länk till programmet: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/724487?programid=1316länk till annan webbplats

Om du ska köpa en begagnad bil, dubbelkolla det säljaren säger om bilen innan köpet.
Du hittar information i bilens varudeklaration, servicebok och det senaste
besiktningsprotokoll. Be säljaren att anteckna sådant som ni kommer överens om innan
köpet på köpeavtalet så att det blir en del av köpet. Bra uplysningar inför bilköp finns
bland annat på www.bilsvar.se länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönsteroch www.hallakonsument.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och
www.transportstyrelsen.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Spana in Resklar- information inför utlandsresan

Utrikesdepartementet (UD) har information om vad du bör tänka på inför och under din
utlandsresa. Du kan ladda ner länken som app till din smartpone eller använda
sökfunktionen i sociala medier. Sök på "resklar" när du är inloggad på Facebook eller
Twitter. Länk til UD:s egen hemsida finner du här: http://www.regeringen.se/uds-
reseinformation/länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Ändrade regler om ångerrätt

Nu får konsumenter ångerrätt för avtal som på ingås på distans eller utanför en
affärslokal
– så kallad gatuförsäljning eller canvasförsäljning. De nya reglerna införs på
grund av ett EU-direktiv om konsumenträttigheter inom EU. En ändring handlar om när
ångerfristen startar, det vill säga den tid som du har på dig att meddela företaget att du
ångrar köpet. De 14 dagarna börjar löpa från att du har fått varan, eller från när du tackat
ja om det gäller en tjänst, till exempel mobil-abonnemang. Vad som räknas till affärslokal
kan bli en tolkningsfråga i vissa fall.

Kortare uppsägningstid för mobiltelefoni, Internet och tv

Nya regler kommer att göra det lättare att byta abonnemang för mobiltelefoni, internet och
tv. Nu blir det bara tillåtet med högst en månads uppsägningstid, det gäller alla nya avtal
som ingås efter maj 2014 . Om en vara, till exempel en mobiltelefonen, är operatörslåst,
har konsumenten rätt att få den upplåst vid bindningstidens slut. Utan extra
kostnad. Ändringarna finns i lagen om elektronisk kommunikation. OBS! Reglerna gäller
uppsägningstid men inte bindningstid. Bindningstiden kommer även i fortsättningen ofta
att vara ett eller två år. Om du har frågor som gäller abonnemang för telefoni, tv eller
internet kan du kostnadsfritt kontakta Telekområdgivarna. Läs mer på
www.telekomradgivarna.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Du är också välkommen med dina frågor till
konsumentvägledningen, telefonnummer 08-530 62632, e-posta
konsument@botkyrka.se eller besöka ditt medborgarkontor.

Hallå konsument - nu kan du även få svar av Konsumentverket

Sedan 2015 kan du kontakta Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument. Där
kan du få svar på övergripande frågor om köp, avtal, reklamationer och hållbara val. Om
det gäller mer komplicerade ärenden, besök, intyg som ska visas upp eller kontakt med
näringsidkare så kommer Konsumentverket hänvisa dig till den kommunala
konsumentrådgivningen.

Pejl på pengarna - tips för
dig som blivit myndig

Kontakt

konsument@botkyrka.se

Ring
08 530 610 00

Skriv ut
Senast uppdaterad: 5 februari 2017
Kommun & politik