Konsumentrådgivning i Botkyrka

Konsumentrådgivning

Konsumentvägledningen informerar dig om dina rättigheter som konsument.

Kontakt

e:post: konsument@botkyrka.se
Telefon  08-530 610 00

Mobilabonnemang

Roamingavgifterna inom EU är avskaffade. Roaming är en kostnad som uppkommer när du använder din mobiltelefon utomlands, t.ex. för telefonsamtal, sms och internetanvändning. Du kan se över ditt abonnemangsavtal om du betalar extra för att ringa/surfa billigare utomlands. Reglerna gäller endast inom EU.

Klagomål och frågor om hantverkstjänster

Dessa ärenden är mycket vanliga för konsumentrådgivare i Sverige. Ofta handlar det om att arbetet blir försenat, att man inte är överens om priset eller hur arbetet skulle ha utförts. Arbetet kan vara dåligt utfört eller så utförs inget arbete.

  • Kontrollera att hantverkaren har F-skattsedel och bevis på sina kunskaper, diplom, betyg, utbildning m.m.
  • Glöm inte att skriv avtal
  • Betala inte i förskott.

Inför renoveringen kan du beställa "Tips till dig som ska anlita hantverkare" gratis på omboende.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Lyssna med fördel på Kalibers granskning om husbesiktning för att välja rätt besiktningsman.
Länk till programmet: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/724487?programid=1316länk till annan webbplats

Om du ska köpa en begagnad bil

- Dubbelkolla det säljaren säger om bilen innan köpet.
Du hittar information i bilens varudeklaration, servicebok och det senaste besiktningsprotokoll. Be säljaren att anteckna sådant som ni kommer överens om innan köpet på köpeavtalet så att det blir en del av köpet.

Bra uplysningar inför bilköp finns bland annat på www.bilsvar.se länk till annan webbplatsoch www.hallakonsument.selänk till annan webbplats och
www.transportstyrelsen.selänk till annan webbplats.

Spana in Resklar- information inför utlandsresan

Utrikesdepartementet (UD) har information om vad du bör tänka på inför och under din
utlandsresa. Du kan ladda ner länken som app till din smartpone eller använda
sökfunktionen i sociala medier. Sök på "resklar" när du är inloggad på Facebook eller
Twitter. Länk till UD:s egen hemsida: http://www.regeringen.se/udsreseinformation/länk till annan webbplats

Ångerrätt

Du som konsumentet har ångerrätt för avtal som på ingås på distans eller utanför en
affärslokal
– så kallad gatuförsäljning eller canvasförsäljning. De 14 dagarna börjar löpa från att du har fått varan, eller från när du tackat ja om det gäller en tjänst, till exempel mobilabonnemang. Vad som räknas till affärslokal kan bli en tolkningsfråga i vissa fall.

Kortare uppsägningstid för mobiltelefoni, Internet och tv

Högst en månads uppsägningstid gäller alla nya avtal för abonnemang för mobiltelefoni, internet och tv. Om en vara, till exempel en mobiltelefonen, är operatörslåst, har du som konsument rätt att få den upplåst vid bindningstidens slut. Utan extra kostnad. Ändringarna finns i lagen om elektronisk kommunikation.

OBS! Reglerna gäller uppsägningstid men inte bindningstid. Bindningstiden kommer även i fortsättningen ofta att vara ett eller två år.

Om du har frågor som gäller abonnemang för telefoni, tv eller internet kan du kostnadsfritt kontakta Telekområdgivarna. Läs mer på www.telekomradgivarna.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster 

Hallå konsument - nu kan du även få svar av Konsumentverket

Sedan 2015 kan du kontakta Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument. Där kan du få svar på övergripande frågor om köp, avtal, reklamationer och hållbara val.

Om det gäller mer komplicerade ärenden, besök, intyg som ska visas upp eller kontakt med näringsidkare så kommer Konsumentverket hänvisa dig till den kommunala konsumentrådgivningen.

Pejl på pengarna - tips för
dig som blivit myndig

Skriv ut
Senast uppdaterad: 15 juni 2017
Kommun & politik