Om vägledning och service

För dig som medborgare ska det vara enkelt att komma i kontakt med
kommunen och få den hjälp och information du behöver. Därför har vi flera
vägar du kan nå oss på.

Kommunen har ett enda telefonnummer som du ringer för att komma i kontakt med alla
kommunala verksamheter – 08-530 610 00.

 

Service på telefon

När du ringer till kommunen kommer du till kontaktcenter där kommunvägledarna många
gånger direkt kan hjälpa dig att lösa din fråga utan att koppla vidare. I annat fall blir du
vidarekopplad till rätt person inom kommunen. Vissa handläggare på kommunen har
speciella telefontider. Exempelvis konsumentvägledning, bygglov och arkiv.

Personlig service

Till medborgarkontoren kan du gå om du vill ha personlig service utan att boka tid.
Samhällsvägledarna på medborgarkontoren talar många olika språk. Här får du hjälp
med alla typer av frågor om kommunen och myndigheter och med handläggning av vissa
ärenden. På medborgarkontoren finns också jobbcoachning, juridisk rådgivning,
personliga ombud och rådgivning för de som känner sig diskriminerade. Dessa
verksamheter har speciella tider och finns bara på vissa medborgarkontor.

I kommunalhusets reception kan du, förutom att bli hänvisad till rätt person i
kommunalhuset, få hjälp med att boka vigsel, lämna post till kommunen och lämna
synpunkter. Är ni en förening kan ni också boka och låna en bärbar hörslinga till era
möten. Kommunen har en hörslinga att låna ut.

Självservice

På kommunens webbplats finns mycket information. Här kan du också ladda ner
blanketter och göra vissa ärenden själv via kommunens e-tjänster. Kommunen har också
en app där du kan anmäla fel, lämna synpunkter och medborgarförslag. Appen finns att
ladda ner för både för Android och Iphone och heter ”Botkyrka kommun”.

Välkommen till medborgarservice!

Relaterade dokument
Skriv ut
Senast uppdaterad: 4 februari 2017
Kommun & politik