Translate

Telefon

Kontakt

Öppna mobilmenyn

Trygghetslarm

Trygghetslarm kan du få om har lätt att ramla, är orolig eller på annat sätt snabbt behöver hjälp av hemtjänsten om det skulle hända dig något. Larmet kan du använda dygnet runt i akuta situationer.

Två händer som håller i ett trygghetslarm med röd knapp

När du trycker på larmets knapp går en signal direkt till en larmcentral.

Så fungerar ett trygghetslarm

Ett trygghetslarm bär du runt halsen eller på armen som en armbandsklocka. När du trycker på larmets knapp går en signal direkt till en larmcentral. Larmcentralen svarar på ditt larm genom en trygghetstelefon med högtalare som är installerad hos dig. Om du behöver hjälp eller om larmcentralen inte får kontakt med dig, meddelar larmcentralen hemtjänsten. Ambitionen är att hemtjänsten ska vara hos dig inom 30 minuter. Trygghetslarmet hyr du av kommunen för 175 kronor per månad.

Viktigt att tänka på

Trygghetslarmet fungerar bara inomhus, eftersom larmknappen som du har på dig behöver ha kontakt med trygghetstelefonen i din bostad. Trygghetslarmet går inte till SOS alarm utan till en annan larmcentral. Om det är en akut nödsituation ska du om möjligt ringa 112.

Nycklar och försäkran

För att få ett trygghetslarm behöver du lämna nycklar till hemtjänsten. Om du bor i flerfamiljshus behöver du även lämna in brickor/nycklar till porten. Nycklarna förvaras i ett säkert nyckelskåp och används bara för att komma in till dig om du skulle larma.

Även om du har så kallad nyckelfri hemtjänst behöver du lämna ifrån dig nycklar. Dessa används bara som reserv, om det skulle uppstå en driftstörning.

En del försäkringsbolag kräver att du kompletterar din hemförsäkring om andra har nycklar till din bostad. Kontakta ditt försäkringsbolag i samband med att du lämnar dina nycklar.

Vad kostar ett trygghetslarm?

Trygghetslarmet ansöker du om hos kommunen. För trygghetslarmet betalar du en hyra på 175 kr per påbörjad månad. Om du har andra insatser från hemtjänsten så ingår larmet i hemtjänstavgiften.

Ansök

E-tjänsten Medborgartjänst kan du använda både när du ansöker om omsorg och efter att du blivit beviljad stöd. Om du vill kan du ge samtycke till en närstående att få tillgång till e-tjänsten. Här hittar du en vägledning till hur e-tjänsten fungerar.

Det går också bra att ringa 08-530 610 00 eller besöka kommunens medborgarkontor för att få hjälp att ansöka.

Kontakta hemtjänstens larmgrupp

Kontakta hemtjänstens larmgrupp om du vill veta mer om ur larmet fungerar.

Relaterade sidor

Senast uppdaterad: