Stäng meddelande

Medborgarkontor

Medborgarkontoren ger i första hand service på telefon och e-post. Två av våra medborgarkontor håller öppet för personliga besök.

På grund av spridningen av coronaviruset har vi gjort förändringar i verksamheten. Sedan den 14 maj har medborgarkontoren i Alby och Tumba öppet enligt nedanstående öppettider. Vi ber alla våra besökare att respektera kontorens rutiner för att minska smittspridning. Besök inte ett medborgarkontor om du känner dig det minsta sjuk.

OBS! att kontoren i Fittja, Hallunda och Tullinge håller stängt tillsvidare.

Vi hjälper dig på telefon och e-post

Ring oss på telefon 08-530 610 00
eller fråga oss på medborgarcenter@botkyrka.se

Vi svarar på dina frågor
måndagar 8–18.30
tisdagar– torsdagar 8–16.30
fredagar 8–14.30

Svar på de vanligaste frågorna hittar du också här på webbplatsen.

MEDBORGARKONTORENS ÖPPETTIDER‌ (ALBY OCH TUMBA)

Veckodag

Öppettider

Måndag

10.00 - 18.30

Tisdag

10.00 - 16.30

Onsdag

08.00 - 16.30

Torsdag

10.00 - 16.30

Fredag

10.00 - 14.30




Följande dagar under 2020 stänger medborgarkontoren 14.30 som på fredagar​:
20 maj, 18 juni, 23 samt 30 december.

Hitta till oss

För att komma till webbkartan kan du klicka på länken nedan:
Alby medborgarkontorlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, Alby centrum, Albyvägen 2-4

Fittja medborgarkontorlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, Fittja centrum, Fittja torg 21 (stängt)

Hallunda medborgarkontorlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, Hallunda centrum, Hallundaplan 5 (stängt)

Tullinge medborgarkontorlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, Tullinge centrum, Nyängsvägen 3 (stängt)

Tumba medborgarkontorlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, Tumba centrum, Tumba Torg 101

Service på medborgarkontoren

På medborgarkontoren kan du få vägledning och stöd genom personliga möten. Medborgarcenters samhällsvägledare, svarar på frågor och ger vägledning i frågor kring kommunens verksamheter och myndighetssverige, samt utför viss handläggning av kommunala ärenden.

Du kan exempelvis få hjälp med att förstå brev och beslut, fylla i blanketter, samt hjälp med att formulera en överklagan om du anser att ett beslut ät felaktigt. Vi kan visa dig hur du gör en felanmälan i kommunen, hur du lämnar in en synpunkt och var du hittar information om kultur- och fritidsaktiviteter.  Du kan få hjälp med enklare konsumentvägledning. På kontoren finns också information kring den service och det stöd som finns för olika åldrar eller om du har en funktionsnedsättning.

Du kan få hjälp att ansöka om:

  • förskola, skola och fritidshem
  • färdtjänst
  • parkeringstillstånd för personer med funktionsnedsättning
  • riksfärdtjänst
  • kommunal hyresgaranti

Medborgarkontoren har en öppen verksamhet med kösystem. Tidsbokning gäller för utredning av färdtjänst. All vägledning och alla samtal äger rum i öppen kontorsmiljö förutom utredningar av färdtjänst.

På varje kontor finns också gratis wifi och datorer du kan låna.

Oavsett vad du undrar över, stort eller litet, ta med din fråga till medborgarkontoret! Om vi inte kan besvara en fråga, kontaktar vi den verksamhet det gäller, eller hänvisar dig vidare till rätt instans.

 I anslutning till medborgarkontoren  finns även andra verksamheter:

  • Konsumentrådgivare
  • Juridisk rådgivning
  • Områdesstrateger

Du hittar information om verksamheterna på egna undersidor under vägledning och service.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 25 maj 2020
Omsorg & stöd