Stäng meddelande

Överklaga beslut

Om du inte är nöjd med ett beslut, har du rätt att överklaga. Då prövas din ansökan en gång till. Du behöver överklaga skriftligt och skicka till din handläggare. I vissa fall kan du överklaga med hjälp av en e-tjänst, till exempel beslut om ekonomiskt bistånd.

När kan du överklaga?

Om vi på socialtjänsten har fattat ett beslut om dig som du inte är nöjd med har du möjlighet att överklaga beslutet. Det kan till exempel vara om du inte anser att du fått det stöd som du har ansökt om eller om du anser att vi inte har tagit hänsyn till dina behov.

Så överklagar du

Vill du överklaga ett beslut ska du göra det skrifligen. Av din överklagan ska det framgå:

  • Vilket beslut du vill överklaga
  • På vilket sätt du vill att beslutet ändras
  • Ditt namn, personnummer och din adress
  • Överklagan ska skickas till din handläggare senast tre veckor efter det att du fick ditt beslut

Vad händer med din överklagan?

När du har skickat in din överklagan ska vi först pröva om din överklagan kommit in i rätt tid, det vill säga tre veckor sedan du tog del av beslutet. Har överklagan kommit in försent kan vi besluta att din överklagan inte ska prövas och vi avvisar då din överklagan.

Vi kan ändra ett beslut som överklagats om beslutet är felaktigt eller om det inkommit nya omständigheter.

Om din handläggare inte ändrar beslutet efter att du överklagat, skickar handläggaren din överklagan till förvaltningsrätten. Där prövas ditt ärende en gång till. Som svar skickar förvaltningsrätten ett nytt beslut till dig. Där kan du läsa om beslutet ändras, eller om din överklagan avslås.

Hjälp att överklaga

Det finns även information om hur du överklagar i det beslut du får. Om du känner dig osäker, kan din handläggare berätta hur du ska göra. Du kan också få hjälp att skriva själva överklagandet på ett medborgarkontor.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 5 september 2018
Omsorg & stöd