Till dig som ska feriepraktisera

ungdomar som går på en gata i stadsmijö

Ansökningsperioden för 2024 är stängd

Botkyrka kommun erbjuder feriepraktik för ungdomar som är födda 2006-2008 och som är folkbokförda i kommunen.

Ansökningsperioden för 2024 var 1-29 februari och är nu stängd.

Besked till dig som sökt feriepraktikplats meddelas i slutet av april eller i maj månad.

Här finns information för dig som ska feriepraktisera i Botkyrka kommun.

När ska jag feriepraktisera?

Perioder för 2024 är:

Period 1: 17 juni-7 juli
Period 2: 8 juli – 28 juli
Period 3: 29 juli – 18 augusti

Se gärna över när du har skolavslutning och när skolan börjar i augusti innan du väljer period du önskar feriepraktisera.

Inom ramen för feriepraktik ska du arbeta 90 timmar under en treveckorsperiod. Schemat varierar beroende på den arbetsplats du arbetar på.

Lunch räknas inte in i den arbetade tiden. Du har rätt till 30 minuters sammanhängande lunchrast under arbetsdagen.

Ledighet

Ledighet eller semester beviljas som regel inte under feriepraktikperioden. Frånvaro kan dock beviljas vid specifika anledningar så som läkartid, bröllop och liknande. Ledighet måste alltid godkännas av din handledare i förväg.

När och hur mycket får jag i lön?

Lönen för feriepraktik är 70 kronor i timmen inklusive semesterersättning.

Utbetalningsdatum varierar beroende på vilken period du har arbetat. Lönen betalas ut den 27 varje månad.

Period 1: 27 juli
Period 2: 27 augusti
Period 3: 27 september

Oberoende av bank behöver du anmäla ditt bankkonto till Swedbank för löneutbetalning (det gäller även för dig som redan har Swedbank-konto).

För dig under 18 år:

Du behöver tillsammans med en vårdnadshavare besöka ett Swedbankkontor för att göra en kontoanmälan. Ange avtalsnummer 037758.

För dig över 18 år:

Du anmäler ditt konto på swedbank.se/kontoregister

Om du inte har ett bankkonto så får du en avi hemskickad som du kan gå till banken för att lösa ut.

Vem får ansöka?

Ungdomar födda 2006, 2007, 2008 folkbokförda i Botkyrka kommun får söka feriepraktik.

Hur och var tidrapporterar jag?

Du registrerar dina timmar från första arbetsdagen och därefter varje dag under hela din praktikperiod.
För att registrera dina timmar går du in på mina sidor i Feriebas och fliken "närvaro”. På sidan finns ikoner med korta instruktioner som stöd för hur du gör vid registreringen.

Din närvaro måste vara inrapporterad och godkänd för att du ska kunna få din lön utbetald.

Vad är Feriebas?

Feriebas är det system där du skapar ett konto hos och även skickar in anmälan. I Feriebas kommer du hitta all viktig information du behöver gällande din feriepraktik.

Får jag reseersättning via kommunen?

Nej, kommunen står inte för reseersättning till och från arbetet.

Var hittar jag kontaktuppgifter till min handledare?

Kontaktuppgifter till din handläggare hittar du under Mina sidor i Feriebas. Där kan du klicka upp ditt avtal. I avtalet hittar du information om din handledare samt kontaktuppgifter. Om uppgifterna saknas i avtalet får du kontakta oss.

Hur gör jag om jag blir erbjuden en plats?

Om du blir erbjuden en plats kommer du få ett mejl och sms skickat till dig. Du kan då logga in på Mina sidor i Feriebas (https://feriebas.se/botkyrka/minasidor/). När du loggar in med ditt personnummer och det lösenord du valt så får du en förfrågan om en plats.
Om du tackar ja påbörjar du avtalsskrivningen, följ instruktionerna.
Om du tackar nej kommer du inte bli erbjuden en ny plats.

Vad kan jag göra om jag inte har blivit erbjuden feriepraktik?

Om du inte fått en plats står du som reserv. Skulle det bli en plats ledig och du står först i turordning, kontaktar vi dig.

Alla de som inte fått en plats inför årets feriepraktik meddelas via e-post.

Hur gör jag om jag blir sjuk?

Om du blir sjuk behöver du först ta kontakt med din handledare och meddela att du inte kan komma in och jobba. Sedan sjukskriver du dig i din tidrapportering för den dagen i Feriebas.

Är du fortsatt sjuk behöver du kontakta din handledare varje dag och rapportera in.

Hur ansöker jag om utdrag ur belastningsregistret?

Om du blir erbjuden plats som kräver utdrag ur belastningsregistret behöver du beställa detta innan du börjar din feriepraktik.

I ditt avtal står det vilket belastningsregister som arbetsplatsen kräver. Titta noga, det finns olika sorter.

Beroende på vilket sätt du begär ut ditt belastningsregister så kan det ta upp till två veckor att få hem ett utdrag ur belastningsregistret, det går dock snabbare att beställa digitalt. Läs mer på polisens websida.

Snabbare med digital brevlåda

Beställ gärna ditt registerutdrag till din digitala brevlåda. Det går snabbast. Du beställer ett utdrag ur belastningsregistret via Belastningsregistret - begär utdrag | Polismyndigheten (polisen.se)

Med Bank-ID:

Om du har ett bank-Id kan du ansöka online via e-tjänst för registerutdrag och fyll i de uppgifter som efterfrågas. När du är klar kommer ditt registerutdrag att skickas hem.

Utan Bank-Id:

Du kan antingen välja att fylla i din blankett online och sedan skriva ut, eller så skriver du ut blanketten och fyller i för hand. Glöm inte att skriva under blanketten. När du fyllt i blanketten kan du antingen skicka den med post eller mejl (inskannad). Du hittar all information om hur du gör på polisens hemsida.

Hur ändrar jag mina kontaktuppgifter?

Du kan ändra dina kontaktuppgifter under Mina uppgifter i Feriebas. Om du ändrar din adress så är det viktigt att du meddelar oss via mejl om ditt adressbyte så att du kan få din löneavi till rätt adress.

När och hur ansöker jag?

Du kan ansöka om feriepraktik under ansökningsperioden varje år.

Relaterade sidor

Relaterade sidor