Välkommen till Måsen

På förskolan Måsen ska alla barn känna sig delaktiga och ha inflytande över sin vardag. Vi är ute mycket och besöker ofta Alby IP, parker och lekplatser i närområdet.

Fakta om förskolan

Område: Alby

Avdelningar: 8 st

Barn: 160 st

Vår inriktning

Vid Alby IP ligger förskolan Måsen som är det senaste tillskottet av förskolor i Alby. Våra lärmiljöer bjuder in till lek, utforskande och undersökande på ett inspirerande och lustfullt sätt. Vi lägger stor vikt på att våra miljöer ska vara välkomnande och tillgängliga för alla. Pedagoger finns närvarande och stöttar barnen i alla situationer under dagen vilket skapar en trygg och välkomnande miljö samt har en avgörande betydelse för barnens utveckling och lärande.

Språk är bland det viktigaste verktyget vi kan ge barnen för deras livslånga lärande. Våra pedagoger använder ett medvetet språkutvecklande arbetssätt i alla förskolans aktiviteter och vi arbetar aktivt med läsning och berättande för att ge barnen möjlighet att utveckla, förundras och själva uttrycka sig.

Förskolan har eget kök och strävar efter att laga maten från grunden. Vi följer Botkyrkas matsedel och arbetar medvetet med att minska vårt matsvinn och att öka andelen ekologiska råvaror.

På vår förskola brukar vi bjuda in till föräldramöten och drop-in-vernissage där vi visar pågående processer. Detta är mycket uppskattat av både barn, föräldrar och pedagoger.

Förskolan Måsen ligger på Förlikningsvägen 5, 145 60 Norsborg
Förskolan Måsen i Google maps

Jag vill vara här för det är så roligt!

Asya, 4 år

Barnomsorg i Botkyrka

Vi fortsätter att satsa på våra förskolor i kommunen. Satsningen ger barnen en trygg, pedagogisk, kreativ miljö som bidrar till ett livslångt lärande. Detta bidrar till språkutveckling och förberedelse inför skolan. Barnen får också nya vänner och stark gemenskap när de leker tillsammans på förskolan.

Förskolan tillhör Alby västra förskoleenhet.
albyvastraforskoleenhet@botkyrka.se

Sarah Normark Bladh
sarah.bladh@botkyrka.se

Biträdande rektor
annika.muller-wille@botkyrka.se

Avdelningar

Gräshoppan 070-183 43 37

Humlan 1 073-835 63 00

Humlan 2 070-182 61 36

Larven 070-228 13 72

Myran 073-811 73 00

Spindeln 1 072-242 79 00

Spindeln 2 070-183 43 38

Trollsländan 072-236 44 50

Öppning- & stängningsavdelning 073-8117300

Vklass

Vklass är Botkyrkas lärportal för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan.