Vill du arbeta med EU-valet 2024?

Botkyrka kommun rekryterar just nu röstmottagare, rösträknare, kövärdar och teamledare med flera för att kunna genomföra EU-valet på ett demokratiskt, smidigt och tryggt sätt. 500 valarbetare behövs till såväl förtidsröstningen som själva valdagen och för rösträkningen efteråt.

Uppdraget som röstmottagare innebär att du ansvarar för ordningen i och intill val- och förtidsröstningslokalerna. Uppdraget som röstmottagare kräver att du är objektiv, hjälpsam och har ett vänligt bemötande mot väljarna. Du medverkar till att valet genomförs på ett korrekt, tryggt och säkert sätt.

Som kövärd ska du hjälpa väljare utanför röstningslokalerna. Detta uppdrag kräver att du är strukturerad, serviceinriktad och har fyllt 16 år. Uppdraget innebär att du kommer att vara stationerad utomhus under längre perioder och hanterar köer in till röstningslokalerna. I ditt uppdrag ingår även att administrera valsedlar.

Rösträknarens arbetsuppgift är att räkna röster. Rösträknare behövs till tre olika tillfällen:

1. Rösträknare i vallokal tjänstgör från klockan 21:00 på valdagen till dess att rösträkningen är färdig.
  2. Rösträknare på valnämndens mottagning på valdagen tjänstgör från kl. 20:00 till dess att mottagningen av valmaterial är färdig.
  3. Rösträknare på onsdagsräkningen den 12 juni tjänstgör från tidig morgon till dess att rösträkningen är färdig på kvällen. Om det behövs förlängs rösträkningen till torsdagen.

I varje förtidsröstningslokal finns en teamledare som arbetsleder övriga röstmottagare. Teamledaren är också kontaktperson till valkansliet. Under förtidsröstningen har man också kontakt med postoperatören som hanterar förtidsröster. Teamledaren ansvarar även för att etablera kontakt med övriga röstmottagare, hantera valmaterial och övriga värdeförsändelser till förtidsröstningslokalen.

En person arbetar som ordförande i varje vallokal och arbetsleder övriga röstmottagare. Ordförande ansvarar bland annat för att etablera kontakt med övriga röstmottagare, hantera valmaterial och förtidsröster som levereras till vallokalen, organisera rösträkningen, redovisa resultat till länsstyrelsen, återställa vallokalen efter stängning och lämna in valmaterialet på valnämndens nattmottagning.

En person arbetar som vice ordförande i varje vallokal och stöttar ordförande i planering och genomförande. Vid behov ska vice ordförande kunna ta över ordförandes arbetsuppgifter.

Är du intresserad?

Tror du att du passar för uppdraget? I så fall kan du läsa mer om vilka roller som finns, vilka krav du behöver uppfylla, vad som är meriterande, ersättningsnivåer och arbetstider samt göra din intresseanmälan här.

En man och en kvinna står leendes framför en EU-flagga.

Är du intresserad? Läs mer om att bli valarbetare och ansök här

Vi har skapat en rekryteringssida för Europaparlamensvalet. Där kan du läsa mer om vilka roller som finns och vad de innebär, vad som krävs för att jobba som valarbetare och vad det är för ersättningsnivåer. Du når sidan här

Har du allmänna frågor om EU-valet? Hör gärna av dig till oss.

Välkommen att höra av dig till Botkyrka kommuns medborgarcenter med dina frågor.

E-post: medborgarcenter@botkyrka.se

Du kan också chatta med oss på kontorstid. Du hittar chatten i en rosa ruta till höger överallt på botkyrka.se.

Du kan också ta del av vanliga frågor & svar här.