Efterlängtad och nyöppnad matbutik ser redan expansionsbehov

13 mars 2024

Näringsliv och företag

Som Albybo sedan 19 år kände Mbasey Touray väl till behovet av en afrikansk matvarubutik i Alby. När så en lokal i ingången till tunnelbanan blev ledig visste Mbasey precis vad hon skulle satsa på. Nu har hon haft sin butik öppen i två månader och funderar redan på att utöka.

Mbasey i sin butik framför butikshyllor med borkar och påsar med afrikansa matvaror.

Mbasey Touray har genomfört sin plan att starta eget på hemmaplan i Alby.

– Under ett år drev jag en afrikansk matbutik i Södertälje, men den gick inte så bra. Och som mamma till tre små barn tyckte jag det var mycket resande fram och tillbaka, säger Mbasey.

Hon började titta efter en lämplig lokal i Alby förra året. Den första som dök upp låg bakom centrum, men den tyckte hon var för avsides. När rekryteringsföretaget Miljonbemanning flyttade ut ur sin lokal i tunnelbaneingången kände hon direkt att hon hittat vad hon sökte.

– Jag tänkte, yes, det här är perfekt! Här passerar massor av människor till och från tunnelbanan.

Närbild på en butikshylla där det står stora plastflaskor med röda såser.

- Jag har bara fått positiva reaktioner från kunderna. Här bor många med afrikanskt ursprung men även folk från Latinamerika handlar här för deras matkultur är lik den afrikanska.

Vågade satsa

Mbasey tog kontakt med förvaltaren av lokalen och sålde in sin affärsidé så bra så att hon blev erbjuden att hyra några veckor senare. Trots den ekonomiska risken och hårt arbete med att få ordning på lokalen tvekade aldrig Mbasey och hennes make Yusuf att våga satsa.

– Det var mycket jobb för mig och min man i början. Lokalen skulle ställas i ordning och varor skulle köpas in. Jag tillbringade också mycket tid vid datorn och telefonen för att leta varor, både i Sverige och utomlands.

Kunderna påverkar utbudet

Mbasey vill såklart möta upp kundernas önskemål om vilka varor hon ska ta in. Hon berättar att många kommer in och frågar efter specifika varor.

– Det mest efterfrågade just nu är injera, det är ett bröd som äts mycket i Etiopien och Eritrea. Jag får minst fem förfrågningar om injera varje dag.

Mbasey visar stolt runt bland hyllorna där konserv- och glasburkar står prydligt uppställda. I de tre frysboxarna ligger stora fiskar som ser exotiska ut. Lokalen är stor och än så länge hyr hon bara delar av den. Men förhoppningen är att affärerna ska gå så bra att hon kan hyra en större del och utöka butiken.

Mbasey Touray har genomfört sin plan att starta eget på hemmaplan, vara sin egen och därmed lätt kunna rycka ut om det är något akut med barnen. Då hoppar maken in och tar hand om butiken.

Många nya kvinnliga företagare i Botkyrka

Det senaste året har 165 kvinnor startat företag i Botkyrka – och bredden på branscher de representerar är stor. Här är bara några av dem:
- Metallegoarbeten
- Skogsvård