Ansök om stipendium till Adrianas minne

21 mars 2024

Kommun och politik

Nu är ansökan öppen för Botkyrka kommuns stipendium till Adrianas minne.

På kvällen den 2 augusti 2020 dödades 12-åriga Adriana vid en skjutning vid en bensinmack i Norsborg i Botkyrka kommun, när hon var ute med sin hund. Botkyrka kommun har inrättat ett stipendium om 10 000 kronor för att hedra hennes minne.

Du kan antingen nominera dig själv, en annan person eller en organisation.

Sista dag för ansökan är den 31 maj 2024.

Syftet med Adrianastipendiet är att bidra till ett vålds- och brottsfritt samhälle genom att stötta och uppmärksamma organisationer och personer som arbetar aktivt med relaterade och relevanta frågor inom området.

Kriterier för Adriana-stipendiet

Adrianastipendiet riktar sig till organisationer eller personer som på olika sätt:

• Verkar för en vålds- och brottsfri Botkyrka kommun.
  • Riktar sig till barn och unga i Botkyrka.
  • Uppmuntrar till barn och ungas delaktighet.
  • Är förebilder för aktivt åskådarskap. Att förändra åskådarrollen innebär att förändring skapas genom att flera personer griper in för att stoppa våldet. Det kan handla om ageranden innan själva våldet sker, under tiden våldet sker men också insatser efter att någon har blivit utsatt för våld.
Minnesplats med foto av ung flicka, levande ljus och blommor.

Ett blomstertåg till Adrianas minne arrangerades den 2 augusti på årsdagen för hennes död.