Företagarna i Botkyrka väldigt nöjda med kommunens servicenivå

24 april 2024

Näringsliv och företag

Botkyrka kommun på plats 7 av Stockholmsregionens 26 kommuner i senaste NKI-mätningen. Medvetet arbete med att ha medborgare och företagare i fokus har resulterat ett riktigt gott betyg.

Samhällsbyggnadsdirektör Carina Molin och kommunstyreksens ordförande Stina Lundgren (M) utanför kommunhuset och med påskliljor i bakgrunden.

Samhällsbyggnadsdirektör Carina Molin och kommunstyreksens ordförande Stina Lundgren (M) är väldigt glada över resultatet.

204 företag i Botkyrka har svarat på kundundersökningen Nöjd Kund Index (NKI), en servicemätning som presenteras av Sveriges kommuner och regioner (SKR) om hur företagen upplever den kommunala myndighetsutövningen.

Man kan se att Botkyrkas företagare är alltmer nöjda med kommunens service, där kommunen har fortsatt mycket goda resultat för de mätta serviceområden. Varje myndighetsområde som ligger över 70 räknas som väldigt höga resultat. Botkyrkas totalresultat landade på 79.

Bygglovsresultatet sticker ut

Kommunstyrelsens ordförande Stina Lundgren (M) är väldigt nöjd med resultatet.

– Det här är ett bevis på medarbetarnas stora engagemang och att ett systematiskt och gediget arbete ger resultat.

Botkyrkas resultat har ökat varje år sedan 2014. Ett område som sticker ut som speciellt i år är bygglov, som gått upp till 81 och med hela åtta enheter jämfört med förra året, och livsmedel och servering som också tagit rejäla kliv uppåt.

”Vittnar om en riktigt god service”

Samhällsbyggnadsdirektör Carina Molin och bygglovschefen Annelie Fager är såklart glada över resultatet.

– Det här är fantastiskt roligt och det ger oss ännu mer energi att fortsätta utveckla och förbättra vår bygglovsservice utefter företagarnas behov, säger Annelie, och Carina fyller i:

– Vi är otroligt stolta över våra NKI-resultat. Inte minst över bygglov, livsmedel och servering som alla ligger på 80 och över, vilket är mycket höga resultat.

Hon säger att hon ser NKI-resultatet som en direkt och positiv återkoppling från företagare och medborgare.

– Vi har arbetat mycket med medborgarens och företagens fokus och det är så fantastiskt roligt att se resultaten av detta arbete. Det vittnar om en riktigt god service, avslutar Carina Molin.