Stort intresse för Campus Botkyrkas bredd av utbildningar

Jobb och vuxenutbildning

I veckan bjöd Campus Botkyrka in till Öppet hus på Xenter i Tumba. Ett drygt hundratal intresserade blev lotsade runt bland de olika utbildningsalternativen och fick svar på sina frågor om framtida studier.

En alt-text ska beskriva innehållet på bilden och bildens sammanhang i förhållande till informationen på sidan.

Stina Lundgren (M), kommunstyrelsens ordförande, besökte Campus Botkyrkas öppna hus. Här står hon med utbildningsledarna Sohail Hasware och Björn Egertz.

En av besökarna på årets öppet hus på Xenter var Stina Lundgren (M), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka.

Det är roligt att se att så många är intresserade av att utbilda sig inom vuxenutbildningen i Botkyrka. Det här är definitivt något som vi ska arbeta mycket mer med, säger hon under sitt besök på Xenter.

All vuxenutbildning under samma paraply

Campus Botkyrka fungerar som ett paraply för all vuxenutbildning i Botkyrka kommun. Där ingår Xenter Yrkeshögskola och Botkyrka Komvux, som tillsammans har över 3000 studerande.

På Xenter Yrkeshögskola kan de studerande hitta ett tiotal olika yrkeshögskoleutbildningar inom områden som IT, teknik, media, fastighet och administration.

Det är många som tar chansen att gå en utbildning hos oss och de flesta av våra studerande kommer också direkt ut i jobb efter avslutad utbildning, säger Erika Borgfors, tf chef för Xenter Yrkeshögskola.

Botkyrka Komvux består av gymnasial vuxenutbildning, Svenska för invandrare (SFI), Grundläggande Svenska för invandrare (SVA) och anpassad utbildning för vuxna (Lärvux).

Det är väldig bra att vi har olika delar inom Campus Botkyrka. Det gör att vi kan hitta gemensamma nämnare och synergier mellan Komvux och yrkeshögskoleutbildningar, säger Anna Eriksson, rektor för Botkyrka Komvux. SFI, Grundläggande vuxenutbildning och Komvux som anpassad utbildning.

Campus Botkyrka erbjuder också studie- och yrkesvägledning för vuxna i Botkyrka kommun. Verksamheten har också tentamenservice för dem som läser på universitet och högskola.

Många nyfikna besökare på Öppet hus i Xenters lokaler i veckan

Här kan du läsa mer om Campus Botkyrka och Xenter