Cykel

En person med cykelhjälm på cykel

Botkyrka kommun arbetar långsiktigt med att öka cyklandets andel av det totala resandet.

Målsättning

Kommunens målsättning är att fler ska cykla i Botkyrka och att det ska bli enklare, snabbare och säkrare att cykla. Idag ligger cykelandelen i Botkyrka under 5% av alla resor enligt Trafikförvaltningens resvaneundersökning. Kommunen tagit fram en cykelplan som omfattar en rad åtgärder för att öka cykelinfrastrukturens kvalitet. Varje år gör kommunen cykelmätningar för att se hur resandet utvecklas.

Vi vill även att fler föräldrar ska hitta alternativ till att lämna och hämta sitt barn med bil. Därför arbetar Botkyrka kommun långsiktig med säkrare gång- och cykelvägar till skolor och är med i Trafikkalenderns Gå- och cykla till skolan.

Varför välja cykel framför bil?

• Du investerar i din hälsa. Cykling har visat sig bidra till bland annat ökad koncentrationsförmåga, bättre sömn och minskning av hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Du tar dig snabbare från A till B och slippar bilköer. Oftast är cykeln det snabbaste transportsättet för att komma fram, speciellt i stadsmiljö och på kortare sträckor.
  • Du sparar pengar. Det är billigare att cykla till jobbet än att ta bilen och du har redan träningen gjort, så blir det billigare än gymkort.
  • Du tar hand om miljön. Cykel är ett fordon som är fritt från utsläpp av växthusgas och skadliga partiklar, och är dessutom mycket tyst i jämförelse med motoriserade och tyngre fordon.

Cykelvägar i Botkyrka

Det finns mer än 20 mil cykelvägar i kommunen. Cykelvägarnas bredd varierar mellan 2,5 meter till 4 meter, där vissa är avdelade med mittlinje. Varje år arbetar kommunen med trafiksäkerhetshöjande åtgärder, exempelvis separering av gående och cyklister, säkrare cykelöverfarter vid övergångställen, förbättrad belysning med mera.

Kommunen har två typer av cykelvägsklasser: lokala cykelvägar och huvudcykelvägar. Cykelstråken visas i webbkartan i länken bredvid. Om du vill ha en papperskarta med cykelvägar i Botkyrka kommun går det bra att beställa via medborgarcenter@botkyrka.se eller hämta i kommunhusets reception.

Cykelparkering i Botkyrka

Vid pendeltågsstationerna i Tumba och Tullinge samt vid tunnelbannastationer i Norra Botkyrka finns cykelparkeringar med regnskydd. I Tullinge finns även ett cykelgarage. Cykelparkeringar finns även vid vissa busshållplatser.

Det finns även cykelpump på cykelparkeringar vid Tullinge pendeltågstation och i Hallunda centrum.

Cykelkurser för vuxna

Varje år genomför Botkyrka kommun cykelkurser för vuxna. Nästa kurs planeras i början av hösten 2024. Mer information om kursen och kursanmälning kommer att anslås i kalendariet här på kommunens webbplats.