Sarmad fixar mat på bordet även i kristid

Som regel brukar ett avbrott i ström- eller vattenförsörjningen inte få några större konsekvenser för oss som privatpersoner. Men för ett storkök i en kommun blir konsekvenserna desto större. Genom planering, samverkan och en stor portion flexibilitet står kökschef Sarmad John rustad för en rad olika scenarion.

En man står i ett kök och förbereder några ugnsformar med lasagne.

Sarmad John är kökschef och verksam inom äldreomsorgen i Botkyrka kommun. Varje dag producerar Sarmad och hans medarbetare nästan 1 000 portioner mat. Mat som sedan serveras på Botkyrka kommuns vård- och omsorgsboenden och dagverksamheter för äldre. Att köket fungerar, även i händelse av en samhällsstörning, är avgörande för att de äldre ska få sina måltider.

– Vi arbetar på flera olika sätt för att stå förberedda för olika samhällsstörningar. Till exempel har vi genom att anpassa våra arbetsmetoder kunnat minska mängden disk med 50 procent, vilket gör att vi är mindre beroende av vatten än tidigare. Som en följd av det använder vi också betydligt mindre diskmedel, vilket i sin tur ger en minskad miljöpåverkan. Det känns positivt! säger Sarmad John.

Väl förberedda på vattenbrist

Dessutom finns ett upparbetat system för lagring av vatten i dunkar, vilket gör att köket skulle klara sin drift i flera dagar även om vattnet försvann. Skulle ett strömavbrott uppstå finns beredskap även där.

– Vi har en rad rätter som vi kan tillreda även utan ström, som kallrökt lax, kassler, potatissallad, olika grönsaker. Så länge vi kan inhandla mat via våra leverantörer så ordnar vi tillagningen.

Det som blir ett större problem i förlängningen är förvaring av livsmedlen i kyl och frys. Här ser Sarmad fram emot det reservaggregat som inom en snar framtid ska installeras i anslutning till köket.

Tar hjälp av andra i samma sits

En annan viktig aspekt i beredskapsarbetet är samarbetet mellan olika förvaltningar i kommunen. Sarmad berättar att han som kökschef har en nära samverkan med sin motsvarande funktion inom utbildningsförvaltningen, och att de har möjlighet att hjälpa varandra i händelse av kris.

– Vi driver samma typ av verksamhet och har stor nytta av varandras erfarenheter och arbete kring beredskapsfrågor. Samtidigt har vi lite olika förutsättningar. Medan skolornas elever får mat fem dagar i veckan och har flera lov under året så tillagar vi måltider för både lunch och middag veckans alla dagar, året om.

Fick packa ihop och flytta köket

Det innebär att utrymmet för ett stopp i processen blir väldigt litet, och kräver en stor förmåga till anpassning och flexibilitet. Sarmad nämner som exempel ett tillfälle då ett byggarbete tvingade köket att tillfälligt stänga.

– Sent en söndag kväll packade vi ihop och flyttade till ett skolkök som vi temporärt fick låna. Redan dagen därpå hade vi full ruljangs och serverade lunch från det nya köket på utsatt tid.

För Sarmad John är tankarna kring beredskap och säkerhet ständigt pågående. Han menar att det är en naturlig del av jobbet som kökschef.

– Vi är i grunden trygga med de rutiner vi har, men det finns alltid utrymme att ytterligare utveckla beredskapsarbetet.

Har du övat på att leva i kris?

En pappersfolder som ligger på i gräset.

I vår folder hittar du bland annat viktiga checklistor på saker som är bra att ha hemma om krisen skulle slå till.

Öva i sju dagar

Övningsfoldern som MSB har tagit fram i år heter ”Sju dagar” och innehåller flera olika scenarion du kan öva på. Vad gör du om elen går och internet inte fungerar? Eller om du inte kan ringa längre? I foldern finns även en smart checklista som du kan använda dig av.

Broschyren ”Om krisen eller kriget kommer”

Alla hushåll i Sverige fick broschyren "Om krisen eller kriget kommer" hemskickad 2018. Den går fortfarande att beställa, ladda ner eller lyssna på.

Broschyren finns i en version med lättläst svenska, inläst på svenska och engelska, i punktskrift, på teckenspråk och översatt till 14 språk på MSB:s webbplats.

Viktiga telefonnummer

113 13 är ett informationsnummer som drivs av SOS Alarm där du kan få svar på frågor vid en kris.

112 är ett nummer för akuta nödlägen som du aldrig ska ringa för att söka information.

1177 är enbart till för sjukvårdsupplysning.