Tumba 8:455

Nu prövas möjligheten att bygga 10 radhus på fastigheten Tumba 8:455.

Bakgrund

Detaljplan ”Förslag till stadsplan för området vid RÅDJURSVÄGEN, Skäcklinge, Tumba, Botkyrka kommun” (12-12) från 1986-12-17 gäller för området. Enligt stadsplanen får fastigheten bebyggas med fristående bostadshus om två våningar.

Fastigheten får bebyggas med högst en huvudbyggnad och en gårdsbyggnad om 200 kvm respektive 40 kvm byggnadsarea. Huvudbyggnad får innehålla högst två lägenheter. Minsta tomtstorlek är 1000 kvm. Högsta byggnadshöjd är 6 m för huvudbyggnad och 3 m för gårdsbyggnad. Vind får inte inredas. Huvudbyggnads tak ska utformas som sadeltak med taklutning på 22 grader. Taklutning för gårdsbyggnader får ges lägst 14 grader. Genomförandetiden för detaljplanen har gått ut.

Förslaget

Förslaget innebär att den befintliga byggnaden rivs och att 10 radhus i två våningar med inredda vindar byggs på fastigheten. Fasaden är indragen från gatan för att ge plats för plantering, gemensam parkering och infiltration av dagvatten. Huvudentréer till bostäderna kommer att ligga på norra sidan av husen.

Varje bostad planeras ha en byggnadsarea på ca 68 m2. Den högsta nockhöjd på radhusen planeras vara ca +61,5 meter över angivet nollplan eller 13 meter över mark. Taken på bebyggelsen föreslås utformas som sadeltak och ges en lutning maximalt på 45 grader. Husen har förgårdsmark i norr och trädgårdar med altandäck i solläge i söder. Den nya bebyggelsen planeras få ett sammanhållet uttryck med en enhetlig färgsättning för att stärka identiteten i det nya området.

Från den 11oktober 2021 till 1 november 2021 hölls samråd för förslaget. Därefter har förslaget bearbetats baserat på de synpunkter som kom in.

Vad händer nu?

Från den 24 juni 2024 till den 12 augusti 2024 pågår granskning av planförslaget. Under rubriken "Granskningshandlingar" kan du hitta mer information om projektet.

Tyck till!

Skicka dina synpunkter på förslaget till sbf@botkyrka.se.

Vi behöver ditt yttrande senast den 12 augusti 2024. Sakägare som under samrådstiden eller granskningstiden framför skriftliga synpunkter som inte blir tillgodosedda har rätt att senare överklaga beslutet att anta detaljplanen.

När du skickar in synpunkter till oss blir de offentlig handling. De personuppgifter du lämnar hanterar vi enligt EU:s dataskyddsförordning, GDPR. Här kan du läsa mer om hanteringen av personuppgifter.

Handlingar

Planarkitekt
Marina Pavlova
marina.pavlova@botkyrka.se

Samhällsbyggnadsförvaltningen

sbf@botkyrka.se

Planprocess och handlingar

Det här är klart

Uppdrag

Samråd

Här är vi nu

Granskning

Kvar att göra

Antagande

Laga kraft

Så går det till

Arbetet med en detaljplan följer en bestämd ordning. Här förklaras begreppen.

Så går det till att ta fram en detaljplan