Mobilitetsveckan

Tecknad bild med texten Europeiska mobilitetsveckan 16-22 september, variera dina resor

Europeiska mobilitetsveckan (European Mobility Week) är ett europeiskt initiativ för att underlätta och uppmuntra till hållbara resor och transporter. Kampanjen omfattar ett stort antal länder i Europa. 2022 deltog över 2 800 kommuner från 47 länder och i Sverige deltog 42 kommuner.

Mobilitetsveckan äger rum den 16–22 september varje år och den 20 september 2023 är Bilfria dagen i kommunen.

Botkyrka kommun deltar i initiativet och bjuder in:

• Dig som bor i Botkyrka, att ställa din bil hemma och prova på ett alternativt sätt att ta dig till vardagsaktiviteter, ex. med kollektivtrafik, cykel eller promenad
  • Dig som arbetar i Botkyrka kommun, att ställa din bil hemma, berätta om mobilitetsveckan för kollegor och kanske även tävla med dem om vem av er som cyklar mest under den veckan!
  • Dig som representerar ett företag i Botkyrka, att informera era anställda om mobilitetsveckan, hålla aktiviteter för att uppmuntra hållbar resande samt registrera företaget hos Cykelvänligast och påbörja systematiskt arbete för att bli en cykelvänlig arbetsplats.

Under hösten 2023 kommer kommunen att arrangera aktiviteter såsom gratis cykelservice, specialerbjudande till medlemskap på cykelgarage.

I Botkyrka under mobilitetsveckan

Gratis cykelreparationer

Vår cykelreparatör finns på plats och hjälper dig med mindre reparationer och trimmning av din cykel. Du kan till exempel få hjul justerade, få kedjan smord eller välxarna fixade.

När: 20 september kl. 12-18

Var: Utanför kommunhuset i Tumba, Munkhättevägen 45, på sidan mot parkeringsplatsen

Rabatt på abonnemang i cykelgaratet i Tullinge

Som ny kund i cykelgaraget får du en gratis prova-på-period på 30 dagar om du tecknar abonnemang mellan 16 och 22 september.

Du som redan är kund får sänkt pris under september månad. Istället för 80 kr betalar du bara 40 kr.

Fakta om hållbar mobilitet i Botkyrka

• Botkyrka kommun har ca 22 mil cykelvägar och 6,7 mil av dem ingår i huvudcykelnätet.
  • Under mars 2022 invigdes det första cykelparkeringsgaraget i Botkyrka. Garaget är placerat nära ingången vid Tullinge pendeltågsstation.
  • Omkring hälften av resorna i Botkyrka sker med bil, en tredjedel av resorna sker med kollektivtrafik och cykelandelen ligger under 5 procent.