Mobilitetsveckan

Tecknad bild med texten Europeiska mobilitetsveckan 16-22 september, variera dina resor

Europeiska mobilitetsveckan (European Mobility Week) är ett europeiskt initiativ för att underlätta och uppmuntra till hållbara resor och transporter. Kampanjen hålls varje på 16-22 september och omfattar ett stort antal länder i Europa.

Mobilitetsveckan 2024

Temat för 2024 är "Stadsrum för alla".

Mer än 70 procent av alla européer bor i städer och i många av dem saknas det stadsrum för alla. Människor, olika transportsätt och aktiviteter, ska ha tillräckligt med utrymme för att främja större social rättvisa, säkrare vägar, mindre buller, färre luftföroreningar och en förbättrad livskvalitet. Stadsrum för alla innebär därför många fördelar för samhället.

Botkyrka kommun deltar i initiativet och bjuder in:

• Dig som bor i Botkyrka, att ställa din bil hemma och prova på ett alternativt sätt att ta dig till vardagsaktiviteter, ex. med kollektivtrafik, cykel eller promenad
  • Dig som arbetar i Botkyrka kommun, att ställa din bil hemma, berätta om mobilitetsveckan för kollegor och kanske även tävla med dem om vem av er som cyklar mest under den veckan!
  • Dig som representerar ett företag i Botkyrka, att informera era anställda om mobilitetsveckan, hålla aktiviteter för att uppmuntra hållbar resande samt registrera företaget hos Cykelvänligast och påbörja systematiskt arbete för att bli en cykelvänlig arbetsplats.

I Botkyrka under mobilitetsveckan

Gratis cykeltrimning och enklare reparationer

Vår cykelreparatör finns på plats och hjälper dig med mindre reparationer och trimmning av din cykel. Du kan till exempel få hjul justerade, få kedjan smord eller välxarna fixade.

När: 18 september kl. 15-18

Var: I Tullinge centrum vid cykelparkeringen nära parkeringsplatsen strax söder om pendeltågsperrongen

Fakta om hållbar mobilitet i Botkyrka

• Botkyrka kommun har ca 22 mil cykelvägar och 6,7 mil av dem ingår i huvudcykelnätet.
  • Under mars 2022 invigdes det första cykelparkeringsgaraget i Botkyrka. Garaget är placerat nära ingången vid Tullinge pendeltågsstation.
  • Omkring hälften av resorna i Botkyrka sker med bil, en tredjedel av resorna sker med kollektivtrafik och cykelandelen ligger under 5 procent.