Botkyrka kommunhus flyttar till närliggande lokaler

21 december 2023

Kommun och politik

Verksamheten i kommunhuset flyttar till närliggande och temporära lokaler i Alfa Laval-området i Tumba. Från och med mars 2024 är besöksadressen Hans Stahles väg 13 där Botkyrkas kommunhus kommer att finnas cirka fyra år framåt.

Det gröna kommunhuset på Munkhättevägen 45 i Tumba, uppfört på 1970-talet, har överlevt sin tekniska livslängd. På grund av fuktskador har flytten tidigarelagts för att säkra en god arbetsmiljö för medarbetarna.

Just nu pågår en projektering beträffande renovering av det 50-åriga kommunhuset. När den är klar ska kommunfullmäktige fatta ett nytt beslut kring kommunhusets omvandling.

– Att temporärt flytta kommunens verksamhet till Alfa Laval-området är en bra lösning. Dels är det relativt centralt, dels möjliggör lokalerna en sammanhållen lösning för kommunens verksamheter och till stora delar kan lokaler användas som kommunen redan hyr. Och kostnadsmässigt blir det ingen fördyring, säger Andreas Dahlgren, programledare kommunhuset.

Möbler och utrustning i de temporära lokalerna i Alfa Laval-området flyttar med från kommunhuset.

Så tar du dig till nya kommunhuset

En kartbild med instruktioner på hur du går till kommunhuset från Tumba station.

Så här hittar du till kommunhuset från Tumba station.

En kartbild med instruktioner hur du når kommunhuset från busshållplatsen på Hamrabron.

Det finns också en busshållplats på Hamrabron, på Huddingevägen, som kan användas.

Pressansvarig
Lennart Agén