Glad sommar!

19 juni 2024

Näringsliv och företag

Efter ett fint första halvår med förbättrat upplevt arbetsklimat och höjt NKI önskar vi alla Botkyrkaföretagare en riktigt vilsam semester & ser fram emot att höra ifrån er när vi är tillbaka.

En man, med solhatt på huvudet, vilar i en randig hängmatta. Sommargrönska i bakgrunden.

Två saker tycker vi på näringslivsenheten är särskilt underbara med sommaren: Värmen – det känns som att det skapar en frihet, det blir lättare att röra sig utomhus och möten kan ske på andra sätt. Men det kanske allra bästa är ändå ljuset – det ger trygghet, dagen blir längre och det är lättare att vara produktiv. På tal om ljus så ser vi även ljust på framtiden. Bland annat väntar vi ju på räntesänkningar från Riksbanken, något som kommer att påverka många positivt.

Det senaste året har tillväxten bland företagen i Botkyrka legat högst i hela region Stockholm, enligt kreditupplysningsföretaget SYNA, vilket är otroligt glädjande. Ni företagare gav kommunen det högsta betyget på 12 år gällande företagsklimatet i genomförda undersökningar och i Nöjd-kund-index fick vår myndighetsutövning det högsta resultat sedan mätningarna började 2007.

Givetvis ska man ta mätningar med en nypa salt då resultaten inte är en absolut sanning. Men för kommunen är ni företagare så viktiga att vi vill använda de verktyg som finns för att följa upp. Och vi måste bli ännu bättre. Just nu prioriterar vi att ta fram åtgärder för att öka tryggheten kring ert företagande – den viktigaste frågan gällande företagsklimatet enligt Svenskt Näringsliv.

För att vi ska förstå vad vi kan göra bättre och för att sätta rätt förväntningar vill vi ha en dialog med er företagare. Vi kommer gärna ut till ert företag för att prata mer om detta och vi har alltid med oss vår politiska ledning. Det är bara att ni hör av er.

Men först tar vi sommar. Hoppas ni alla får en underbar ledighet!