Translate

Telefon

Kontakt

Öppna mobilmenyn

Vårstavis huvudbyggnad. Vänstra delen i vinkel är det bullriga huset, närmast det tysta huset med solrummets franska dörrar mot trädgården. Pelargången, loggian, förbinder husen med sitt tegelklädda golv där makarna Bjerre ofta tillbringade sin vardag.

Unika Vårstavi – vårt igen!

Paret Bjerres kontaktnät var landets kulturelit. Läkaren och humanisten Bjerre lät bygga sitt Vårstavi 1915 – en tidsspegel som rymmer otrolig konst – och kulturskatter. Förra året räddades det från försäljning – och en oviss framtid.

Det var ett hem präglat av Sveriges konstnärer, författare och poeter för dryga hundra år sedan. Med pengar från fadersarvet byggde Poul Bjerre tillsammans med hustrun Gunhild sitt drömboende. Det originella hemmet är fyllt av värdefull konst, ett välbevarat bibliotek och den drömska trädgården med sina skulpturer.

Vårstavi uppfördes efter den tidens nyskapande idéer som kom från Arts and Crafts-rörelsen, eller jugend – i Sverige, nationalromantiken. Ett liv nära naturen och ett levande, personligt hem var den tidens åskådning som kom att prägla svensk arkitektur och inredning.

Anitas kamp för Vårstavi

Anita Widén är en av eldsjälarna som bidragit till Vårstavis bevarande och hon har stridit för att stoppa försäljningen av huset:

– Paret Bjerre tillhörde en generation kulturpersonligheter där många skapade en bostad som uttryck för de egna och tidens ideal. Hemmet skulle vara ljust, man skulle kunna kliva rakt ut i naturen och omges av mycket växtlighet, säger Anita Widén. Paret Poul Bjerre och Gunhild Posses Vårstavi kan på många sätt liknas med Karin och Carl Larssons Sundborn. Ett hem uppfyllt av ”trefvnad”, konst och natur. Stilbildande ända in i vår tid.

Ett hus skall vara som en dräkt, som är personlig i färg och snitt…

Ett högst individuellt hem

I vår tids ofta ängsligt stilrena men opersonliga inredningsideal kan Pouls inredningsfilosofi ses som modigare och modernare än någonsin:

”Ett hus skall vara som en dräkt, som är personlig i färg och snitt … huset skall samla allt man funnit värdefullt och som blivit en kärt. Det skall vara en levande symbol för allt som betytt livstillskott. Men det skall också kunna upptaga allt nytt som kommer till.”

Fönsterfonden i det som en gång var Poul Bjerres ateljé.

Oron för Vårstavis framtid

Länge var det osäkert om huset och trädgården skulle kunna bevaras för allmänheten. Poul Bjerres stiftelses ekonomi var ansträngd. Stiftelsen som ärvt all Bjerres egendom såg en utväg i att sälja huset för att fokusera på att stödja psykoterapeutisk forskning, såsom det stod i stadgarna när Bjerre avled 1964.

– Väldigt tidigt kände många en stark oro för att huset skulle bli privat, särskilt de som är engagerade i Grödinge hembygdsförening. Vad skulle hända med alla inventarier, konsten, alltihop? säger Anita Widén.

Mängder av konstverk

Hembygdsföreningen håller till alldeles intill Vårstavi i Vasastugan, ett falurött timmerhus från 1600-talet som flyttades hit på 70-talet. Självfallet är Vårstavis bevarande viktigt även för dem.

Huvudbyggnaden i Vårstavi är en veritabel kulturskatt. Den kända skulptören Carl Milles var ungdomsvän med Poul Bjerre och i huset finns flera verk av honom. Den ryske målaren och grafikern Kandinsky målade ”Gåva till Poul Bjerre” under sitt besök i Sverige. Just den tavlan såldes 2004 för 6,5 miljoner kronor. Numera hänger en kopia i huset.

Solrummet, i det ”tysta huset” med franska dörrar ut mot trädgården. Till vänster syns flygeln, som var en gåva till Bjerres fru Gunhild från hennes framlidne tidigare make.

Först i Sverige med psykoanalys

Poul Bjerre var läkare och praktiserade hypnos och psykoterapi. Han blev känd för att ta den världsberömda österrikiska läkaren Sigmund Freuds psykoanalys till Sverige. Hustrun Gunhild, född Wennerberg, kom från en släkt där konst och musik spelade stor roll. Många av Poul Bjerres vänner och patienter var konstnärer och deras betalning till Poul Bjerre utgjordes inte sällan av konstverk.

I sin praktik i Stockholm tog Poul Bjerre emot patienter som exempelvis poeten och författaren Karin Boye. Han skrev många böcker och utvecklade en egen form av psykoterapi som han kallade psykosyntes.

Kommunens beslut är en stor lättnad

– Människor blir ofta förbluffade när de kommer hit. Det är som att kliva in i en annan verklighet, i en annan tid. Det är unikt, säger Anita Widén.

– Vi har jobbat på olika sätt för att skapa opinion kring försäljningen. Det var en stor lättnad när kommunens ledning tog beslutet att köpa huset. Det känns som en lösning som funkar för framtiden. För det här är ett ovärderligt kulturarv, säger Anita Widén, ordförande för Poul Bjerre Sällskapet och ledamot i stiftelsen Vårstavi.

Om gården Vårstavi

Byggår: 1915

Plats: Vid Malmsjön, ett stenkast från Vårsta centrum, i Grödinge

Byggnaden: Poul Bjerre ritade huset och trädgården efter nationalromantiska ideal och medelhavsinfluenser. Inte minst pelargången under tak på husets fasad mot vattnet är typisk för tiden. Loggian (italienskt ord) är ett rum som suddar ut gränserna mellan ute och inne. Det inreddes med skrivbord, bokhylla, divan, matsalsmöbler och tavlor på väggarna. Huvudbyggnaden består egentligen av två sammanbyggda hus i vinkel. Det ”bullriga huset” för köks- och hushållssysslor för tjänar-staben och det ”tysta huset” för rekreation och familjelivet. Hustrun Gunhilds flygel vittnar om att det inte alltid var ett tyst hus. Lillstugan, intill det ”bullriga huset” – inreddes av Poul Bjerre som sommarhem åt styvdottern Amelie Posse.

Exteriören: Längs med vägen på baksidan löper ett högt träplank med stenstolpar emellan, porten till gården placerades här i en stenmur kallad klostermuren. Framför huset finns trädgården som ner mot Malmsjön övergår i den vackra vidsträckta naturparken, med sina slingrande stigar, stentrappor och skulpturer införlivade i grönskan.

Konsten: Vårstavi har över 100 erkända konstnärer representerade i sin konstskatt. Bjerre själv köpte en enda tavla i sitt liv – all övrig konst utgörs av arv, gåvor från tacksamma patienter eller ersättning för behandlingar.

Kulturhemmet: Präglades av ett rikt intellektuellt, konstnärligt och socialt kontaktnät. Några framstående profiler var konstnären prins Eugen, skulptören Carl Milles, författaren Ellen Key, konstnären och formgivaren Gunnar G:son Wennerberg och journalisten Barbro ”Bang” Alving.

Bjerres arv: Sedan 1964 då Poul Bjerre dog har huset fungerat som museum och gästhem för forskare. Poul Bjerre Sällskapet genomför olika aktiviteter och seminarier och erbjuder även visningar av Vårstavi.

Maj 2023: Botkyrka kommun köper huset Vårstavi för att kunna bevara denna kulturklenod för allmänheten och eftervärlden.

Bjerre formgav porten inspirerad av asiatisk byggnadskonst, en storslagen öppning mot parken och sjön.

Poul Bjerreds rika liv

Levde: 1876–1964

Civilstånd: Gifte sig 1905 med Gunhild Posse, änka efter Fredrik Arvidsson Posse. Poul träffade Gunhild via sin bror Andreas, som var gift med Gunhilds dotter Amelie.

Yrke: Läkare. Sveriges mest efterfrågade inom medicinsk psykologi och psykoterapi 1907–1947. Tog Sigmund Freuds psykoanalys till Sverige men kom med tiden att revidera många av idéerna för att ersätta dem med egna metoder. I slutet av sitt liv tilldelades han professorstitel.

Intressen: Konst, litteratur och poesi. Poul var själv en mycket produktiv och skicklig skulptör, författare och poet varav många verk finns bevarade i Vårstavi.

Okända sidor: Poul Bjerre var djupt engagerad i fredsrörelsen och en sann djur- och människovän – som bokstavligen aldrig skulle göra en fluga förnär.